پیشرفت ۸۰ درصدی حفاری فازهای 15 و 16پارس جنوبی/معامله پتروایران منتفی شد

پیشرفت ۸۰ درصدی حفاری فازهای 15 و 16پارس جنوبی/معامله پتروایران منتفی شد
عضو هیئت مدیر دانا انرژی با بیان اینکه براساس حکم داوری معامله خرید پتروایران منتفی شد و هزینه‌ای که ما پرداختیم به ما مسترد خواهد شد، گفت: برآورد اولیه‌ ما برای فاز سوم قرارداد توسعه میدان چنگوله بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار هزینه را برای سرمایه‌گذاری به منظور دستیابی به تولید کامل از این میدان را نشان می‌دهد.
 

 

محمد خویی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: دانا انرژی برای خرید پتروایران در سال ۸۷ رقمی معادل ۲۳ میلیون دلار را پرداخت کرده‌ است که براساس حکم داوری معامله خرید پتروایران منتفی شد و هزینه‌ای که ما پرداختیم به ما مسترد خواهد شد.

عضو هیئت مدیره دانا انرژی افزود: اصل هزینه واریز شده برای خرید پتروایران را به داناانرژی باز می‌گردانند و ظاهرا رقمی معادل نرخ تورم را نیز برای پوشش زیان شرکت به آن اضافه می‌کنند.

*برآورد ۱.۵ میلیارد دلاری توسعه کامل میدان نفتی چنگوله

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه میدان نفتی چنگوله در سه مرحله تعریف خواهد شد، گفت: هزینه مرحله اول از منابع داخلی شرکت تامین می شود که شامل هزینه‌های مطالعات است و این مرحله به سرعت سپری خواهد شد.

خویی با بیان اینکه مرحله بعدی توسعه میدان، قرارداد EPCF برای تولید زودهنگام است و در مرحله سوم میدان به تولید کامل خواهد رسید، اضافه کرد: منابع بخش دوم به احتمال زیاد از منابع داخل دانا انرژی تامین می‌شود و برآورد اولیه ما برای آن رقمی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.

وی افزود: در مرحله سوم قرارداد بیع متقابل می‌شود که بخشی از منابع آن از منابع داخل شرکت و بخشی از آن از منابع بانک‌ها تامین می‌شود و برآورد اولیه‌ ما برای این بخش بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار هزینه را برای تولید کامل از میدان چنگوله را نشان می‌دهد.

*پیشرفت ۸۰ درصدی حفاری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی

رئیس هیئت مدیره نفت و گاز دانا در ادامه با بیان اینکه حفاری فازهای ۱۷،۱۸ و ۱۵،۱۶ و ۲۲ پارس جنوبی به داناانرژی سپرده شده است، گفت: حفاری فازهای ۱۵ و ۱۶ قریب به ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و حفاری گازهای ۱۷ و ۱۸ نیز به تازگی به دانا انرژی ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: ما از معدود پیمانکارانی هستیم که در حفاری به خوبی برنامه‌ها را عملیاتی کرده‌ایم و در تامین کالا  تجهیزات نیز به موقع عمل کرده‌ایم.

خویی با بیان اینکه حفاری فاز ۲۲ پارس جنوبی نیز به تازگی در حال ابلاغ شدن به شرکت ما است، اضافه کرد: ما در این فاز پیمانکار کنسرسیوم محسوب می‌شویم که حفاری ۱۰ حلقه چاه این فاز به ما واگذار شده است.

وی در پایان گفت: ما دو دکل حفاری دریایی استیجاری در اختیار داریم و به تازگی یک دکل ملکی را نیز خریداری کرده‌ایم و در عین حال دو دکل خشکی نیز در حال فعالیت داریم.

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۰۱
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۰