تولید نفت میدان رشادت افزایش می یابد

تولید نفت میدان رشادت افزایش می یابد
تولید نفت خام از میدان رشادت در قلب خلیج فارس، با آغاز دور جدید تعمیرات پمپهای درون‌چاهی افزایش می یابد.

به گزارش شانا، دور جدید تعمیرات پمپهای درون‌چاهی میدان رشادت با بکار‌گیری تجهیزات Snubbing Unit مستقر در بارج MEM-١ توسط پیمانکار آغاز شد.

در پی برنامه‌ریزیهای انجام شده با هدف استفاده از پتانسیل تولیدی این میدان، انجام تعمیر پمپهای درون چاهی در سکوی R٤ میدان رشادت، از اواخر تیر‌ماه سال جاری آغاز شده بود که براین اساس هماهنگیهای لازم انجام و قرار شد تعمیرات روی ٤ حلقه از چاههای قدیمی این میدان که در دو سال گذشته دچار اشکال شده بودند، انجام شود.

چاههایی که به تلمبه‌های درون‌چاهی مجهز هستند به دلایل مختلف دچار اشکال از ناحیه کابل برق و یا الکتروموتور شده و به صورت معمول بین هر ٣ تا ٥ سال نیاز به انجام تعمیرات اساسی دارند.

در این نوع تعمیرات بعد از انجام تمهیدات مورد نیاز و ایمن‌سازی چاه، لوله مغزی به همراه کابل برق آن بیرون آورده شده و پس از تعویض کابل و پمپ درون‌چاهی (ESP)، مجدداً لوله‌ها به درون چاه فرستاده و با در سرویس قرار گرفتن ESP، تولید از سر گرفته می‌شود.

در طراحی اولیه میدان رشادت، سکوها مجهز به دکل حفاری بوده که در ابتدا چاهها با همان دکل حفاری شده و سپس از دکل برای عملیات Workover استفاده می‌شد.

به دلیل صدمه‌های  وارده به سازه زیر آب سکوی R٤ در هنگام جنگ تحمیلی و حمله آمریکا به سکوهای میدان رشادت، عملیات بازرسی فنی از زیر آب انجام و به دلیل بحرانی بودن وضع جاکت، نیاز به کاهش شدید وزن احساس شد، به همین منظور دکل حفاری ٤٧ ساله این سکو و متعلقات جانبی آن که دچار پوسیدگیهای شدیدی نیز شده بود، طی پروژه‌ای برچیده و به صورت همزمان، پیگیریهای لازم برای انجام تعمیرات جاکت این سکو (SMR) صورت گرفت.

از پاییز سال گذشته (١٣٩٣) بعد از انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی برای اندازه‌گیری، ساخت و نصب کلمس، شمع‌کوبی، آند‌گذاری، شستشوی سازه زیر آب با واترجت برای برداشتن موجودات دریایی و ... آغاز شده است.

مدت زمان لازم برای انجام Workover روی هر چاه به شرط مساعد بودن شرایط دریا، در حدود دو هفته تخمین زده شده که بعد از انجام تعمیرات، شاهد افزایش تولید ٥ هزار بشکه‌ای از این میدان خواهیم بود.

گفتنی است، در سالهای اخیر فعالیتهای زیادی در این میدان صورت گرفته که مهمترین آن، انجام تولید زودهنگام از چاههای جدید طرح توسعه میدان است.

میدان رشادت که یکی از قدیمی‌ترین میدانهای فراساحلی فلات قاره در ١١٠ کیلومتری جنوب غربی منطقه لاوان است، از سال ١٩٦٥ کشف و بعد از انجام حفاریهای اکتشافی و نصب سکوها از سال ١٩٦٩ با سه سکو به نامهای R٣, R٤ و R٧ به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، طرح توسعه میدان رشادت که یکی از بزرگترین پروژه‌های شرکت نفت فلات قاره و شرکت ملی نفت است، سالهای طولانی پس از حملات سنگین در دوران جنگ تحمیلی، که منجر به شهادت ٣ تن از همکاران این سکو شد از سال ١٣٨٦ آغاز شده که بخشهایی از پروژه به پایان رسیده و بخشهای باقیمانده نیز بعد از رفع مشکلات و هماهنگی‌های لازم به پایان خواهد رسید.

۴ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۴
تعداد بازدید : ۵۶۵