اندونزی خواستار واردات گاز ایران در مبادلات پایاپای شد

اندونزی خواستار واردات گاز ایران در مبادلات پایاپای شد
وزیر تجارت اندونزی گفت در صورت دریافت پیشنهاد ایران برای انجام معاملات پایاپای این موضوع را بررسی می کند اما خواستار دریافت گاز ایران نه نفت در برابر صادرات کالا به این کشور خواهد شد.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه خبری جاکارتا پست، در پی محدودیت های ناشی از تحریم های اعمال شده علیه ایران از جانب کشورهای غربی،  اندونزی پیشنهاد  ایران، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاور میانه و شمال آفریقا را در خصوص انجام معاملات تهاتری و پایاپای را مورد بررسی قرار خواهد داد.

هر چند تحریم های غرب علیه ایران کشورهای دیگر را از فروش محصولات خود  به ایران منع نکرده، اما این اقدامات مبادلات مالی بین المللی را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.

گیتا ویرجاوان، وزیر تجارت اندونزی روز جمعه گفت، دولت پیشنهاد تجاری مذکور را در صورت دریافت، مورد بررسی قرار خواهد داد.

گیتا  افزود: «تا کنون ما هیچ پیشنهاد رسمی ای از جانب دولت ایران مبنی بر انجام معاملات تهاتری دریافت نکرده ایم.»

وی اظهار داشت: «اما اگر پیشنهادی وجود داشته باشد، دولت مطمئنا پیش از موافقت آن را مورد مطالعه قرار خواهد داد.»

وی همچنین اضافه کرد، اگر چنین ترتیباتی برقرار شود اندونزی خواستار دریافت گاز به جای نفت در برابر صادرات خود به ایران خواهد شد.

محمود فرازنده، سفیر ایران در جارکارتا نیز روز جمعه گفت، بیش از 1000 قلم کالا وجود دارند که می توانند بین دو کشور مورد مبادله قرار گیرند.

فرازنده گفت: «اندونزی و ایران مکمل یکدیگر (در زمینه مبادلات تجاری) هستند. ما آماده تامین نفت و گاز اندونزی هستیم.»

وی همچنین افزود: «انشاالله وقفه ای در روابط بین دو کشور ایجاد نخواهد شد. با حمایت مردم اندونزی، گسترش روابط ما تداوم خواهد یافت.»

مقامات تجاری اندونزی معتقدند که تجربیات گذشته ثابت کرده که معاملات تهاتری می تواند با پیچیدگی هایی همراه باشد، زیرا این نوع مبادات مستلزم مبادله کالاهای تولیدی بخش خصوصی در چهارچوب ساز و کارهای فراهم شده بین دو دولت است.

 

دولت اندونزی پیشتر طی توافقی با دولت روسیه، در سال های 2003 و 2004 در قبال دریافت جنگنده های روسی، به این کشور روغن خرما و لاستیک  و در قبال دریافت هواپیماهای مسافر بری، برنج تایلندی صادر کرده بود.

مبادلات تجاری بین ایران و اندونزی در سال گذشته به رقم 1.73 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2010، 65 درصد افزایش را نشان می دهد.

کالاهای صادراتی اندونزی به ایران عمدتا شامل کاغذ، روغن خرما و چای بوده که ارزش آنها حدود 726.56 میلیون دلار بوده است. در مقابل ارزش صادرات ایران به اندونزی که عمدتا شامل نفت و گاز بوده به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

اندونزی، پر جمعیت ترین کشور مسلمان جهان، که روابط بانکی ای با ایران ندارد، مبادلات تجاری خود را عمدتا  از طریق کشورهای ثالث از جمله امارات انجام می دهد.

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۰۳
تعداد بازدید : ۱,۰۲۰