توافق روسیه برای کاهش بهای گاز صادراتی به اوکراین در سال آینده

روسیه موافقت خود را با کاهش قیمت گاز صادراتی به اوکراین در سال 2011 اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری ریانووستی از کی یف، میکلای آزاروف، نخست وزیر اوکراین پنج شنبه گذشته (8 آبان) اعلام کرد کشورش در سه ماه نخست سال آینده برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از روسیه، 230 تا 235 دلار به این کشور پرداخت می کند که این رقم نسبت به برآوردهای گذشته کاهش نشان می دهد.

این سخنان به دنبال دیدار و گفت وگوهای میان آزاروف و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه در روز چهارشنبه (5 آبان) در کی یف منتشر شد.

آزاروف به خبرنگاران گفت: گفت و گوهای میان مقام های دو کشور پیشرفت خوبی داشته است.

پوتین پس از گفت وگو با مقام های اوکراین با بیان این که با طرف اوکراینی به توافقی دسته نیافته است، ‌افزود: گفت وگوها ادامه خواهد داشت و مقام های دو کشور به یک راه حل دوجانبه و رضایتبخش در مورد مسائل میان دو کشور دست خواهند یافت.

اوایل اکتبر گذشته، وزارت انرژی اوکراین پیش بینی کرده بود: بهای هر یکهزار مترمکعب گاز وارداتی از روسیه برای اوکراین در سه ماه نخست سال آینده میلادی 245 تا 270 دلار خواهد بود.

والری گولابوف، معاون رئیس شرکت روسی گازپروم نیز گفته بود: بهای گاز در سه ماه نخست سال آینده همانند سه ماه چهارم سال جاری در سطح 250 دلار برای هر یکهزار مترمکعب تثبیت می شود.

اوکراین برای واردات هر یکهزار مترمکعب گاز از روسیه در سه ماه نخست امسال 305 دلار، در سه ماه دوم، 236 دلار و در سه ماه سوم امسال 248 دلار به این کشور  پرداخت کرده است.

بر پایه توافق گازی که در 21 آوریل امسال (اول اردیبهشت 89) میان شرکت نفتوگاز و گازپروم به امضا رسید، بهای گاز وارداتی اوکراین از روسیه از آوریل گذشته برای هر یک هزار مترمکعب، 100 دلار کاهش یافته است.

۸ آبان ۱۳۸۹ ۱۱:۲۸
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۲