1400 میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش رفت

1400 میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش رفت
با وجود اینکه مجوز اولیه فروش اوراق مشارکت شرکت نفت و گاز پارس 1150 میلیارد تومان بود اما با افزایش رقم مجوز و با توجه به استقبال مردم 1400 میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش رسید.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود اینکه مجوز اولیه فروش اوراق مشارکت شرکت نفت و گاز پارس 1150 میلیارد تومان بود اما با افزایش رقم مجوز و با توجه به استقبال مردم 1400 میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش رسید.

بر اساس این گزارش کارشناسان در طول مدت انتشار اوراق پیش بینی می‌کردند که در صورت همکاری بیشتر بانک‌ها و همچنین فعالیت چابک‌تر شرکت نفت و گاز پارس امکان فروش بیشتر این اوراق حتی تا سقف ۴ هزار میلیارد تومان نیز وجود داشته باشد تا منابع حاصل از آن به مصرف پروژه‌های توسعه میدان فوق عظیم پارس جنوبی برسد.

میدان فوق عظیم پارس جنوبی بین ایران و قطر مشترک است و طرف قطری با توجه به پیش‌ دستی در توسعه لایه‌های نفتی و گازی از منابع کلان حاصل از فروش نفت وگاز این میدان مشترک برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای خود و دخالت در کشورهای منطقه بهره می‌برد.

بر این اساس به دلیل تحلیل ضعیف از شرایط پولی و مالی کشور و سابقه فروش نرفتن اوراق مشارکت 17 درصدی منتشر کنندگان این اوراق درباره انتشار رقم بیشتری از اوراق با تأخیر و اصطلاحا دست به عصا عمل کردند.

بر این اساس گفته می‌شود بانک مرکزی با توجه به استقبال خریداران مجوز انتشار اوراق مشارکت نفتی ار تا سقف 6 هزار میلیارد تومان در دوره اخیر صادر کرده بود.

*جذب ۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی در پارس جنوبی تا پایان سال

این گزارش حاکی است شرکت نفت وگاز پارس که متولی و کارفرمای توسعه پارس جنوبی محسوب می‌شود بدون احتساب 1400 میلیارد تومانی که از طریق انتشار اوراق مشارکت به دست آمده از ابتدای سال تاکنون قریب به 7 هزار میلیارد تومان منابع مالی جذب کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بتواند ۹ هزار میلیارد تومان منابع برای استفاده در توسعه پارس جنوبی جذب کند.

این در حالی است که نفت و گاز پارس باید در سال جاری قریب به ۱۵ هزار میلیارد تومان در پارس جنوبی هزینه می‌کرد تا اهداف زمان‌بندی شده برای بهره‌برداری از فاز‌های در دست اجرای توسعه این میدان به موقع محقق شوند.

سال گذشته نفت و گاز پارس توانست تنها 7.5 هزار میلیارد تومان در توسعه پارس جنوبی هزینه کند و بین 1.5 تا ۲ هزار میلیارد تومان از منابع جذب شده در سال گذشته وارد منابع سال جاری شد.

البته جذب رقم ذکر شده تا پایان سال بسیار مثبت است اما برای رسیدن به زمانبندی قطعا کافی به نظر نمی‌رسد.

این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که در کنار تخصیص منابع مالی باید زمینه جذب آنها در پروژه‌های در دست اجرای پارس جنوبی نیز به خوبی فراهم شود تا منابع جذب شده بتواند در راستای سرعت بخشیدن به بهره‌برداری ایران از این میدان کمک کند.

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۰۷۷