نقش ریفرمیت در تولید محصولات استراتژیک در صنعت پتروشیمی

نقش ریفرمیت در تولید محصولات استراتژیک در صنعت پتروشیمی
غلامحسین نجابت بر نقش ریفرمیت در تولید محصولات استراتژیک در صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: هم اکنون محصولات پایین دستی این ماده پس از فرآورش در داخل مصرف و صادر می شود.

غلامحسین نجابت، کارشناس ارشد صنعت پتروشیمی و مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که ریفرمیت تولید شده در صنعت پتروشیمی به محصولات پایین دستی تبدیل و بنا بر نیاز و بازار مصرف و صادر می شوند، گفت: امکان استفاده این محصول به صورت مستقیم به دلیل مسائل محیط زیستی در تولید بنزین و گازوئیل امکان پذیر نیست.

این کارشناس ارشد صنعت پتروشیمی ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون پتروشیمی تندگویان از این ماده انواع پارازایلینها را تولید و برای تولید محصولاتی پایین دستی همچون پت که در تولید شیشه های نوشیدنی و لباسهای پلی استر کاربرد دارد، مصرف می کند.

وی با تاکید بر این که مصرف محصولات جانبی ریفرمیت در کشور سبب ایجاد ارزش افزوده می شود، گفت: تولوئن یکی دیگر از محصولات جانبی در چرخه تبدیل ریفرمیت به محصولات پایین دستی است، این محصول پس از تبدیل به بنزن در پتروشیمی هایی مانند آریاساسول برای تولید منواستایرنها مصرف می شود؛ البته در جریان این فرآیند در صورت مازاد مصرف داخلی این محصولات صادر می شود.

نجابت اظهار کرد: هم اکنون هوی اند و لایت اند به ترتیب به عنوان محصولات سنگین و سبک نهایی در چرخه تبدیل ریفرمیت به محصولات پایین دستی به شمار می آیند.

به گفته این کارشناس ارشد صنعت پتروشیمی هم اکنون هوی اند برای تولید گازوییل به شرکت ملی پالایش و پخش و لایت اند نیز برای تولید اتیلن به واحدهای الفینی تحویل داده می شود.

۵ مرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۵۲۳