با توجه به ادعای ترکیه: دومین پرونده دادخواست ترکیه علیه ایران به دیوان داوری بین المللی

با توجه به ادعای ترکیه: دومین پرونده دادخواست ترکیه علیه ایران به دیوان داوری بین المللی
ترند نیوز طی گزارشی اعلام کرد ترکیه مدعی عمل نکردن ایران به قرارداد گازی با این کشور شده و دادخواستی را در این رابطه به دیوان داوری بین المللی ارائه خواهد داد.

به گزارش شبکه خبری صنعت نفت (اویل نیوز) به نقل از ترند نیوز  هم اکنون ایران روزانه 554 میلیون متر مکعب گاز تولید می کند که مازاد گاز تولیدی ایران فقط سه میلیون متر مکعب در روز است و این کشور متعهد است که روزانه 10 برابر این حجم از گاز را به ترکیه صادر کند.

مصرف روزانه گاز در ایران هم اکنون به رقم بی سابقه 551 میلیون متر مکعب رسیده است .

بر اساس این گزارش ترکیه اعلام کرده است ایران به مفاد قرارداد گازی 1996 که قرار بود روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند عمل نکرده و این کشور در همین رابطه دومین پرونده دادخواست خود بر علیه ایران را تنظیم و به زودی به دیوان داوری بین المللی تقدیم خواهد کرد.

اولین دادخواست ترکیه درباره اختلاف با ایران بر سر قیمت گاز بود. بر این اساس ایران 24 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند اما جواد اوجی معاون وزیر نفت تاکید کرد ایران روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند.

بر اساس این گزارش ایران در مقابل صادرات گاز به ترکیه بخشی از نیاز داخلی خود را از ترکمنستان تامین می کند. صادرات گاز ترکمنستان به ایران با احداث خط لوله|ی کرپچه کردکوی در سال 1996 آغاز شد. دومین خط لوله گازی دولت آباد سرخس خانگیران نیز در سال 2010 افتتاح شد. ایران از کاهش 50 درصدی صادرات گاز طبیعی ترکمنستان خبر داده است. موضوعی که اگرچه احتمالا ایران را با بحران سرما مواجه نکند اما یقینا به صادرات گاز ایران به ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.

ترکمنستان از دسامبر 2007 تا ماه مارس 2008 صادرات گاز به ایران را بخاطر آنچه که مشکلات فنی عنوان کرد قطع کرده بود. اقدامی که باعث ایجاد قطعی گاز و بحران سرما در استانهای شمال غرب ایران و قطع صادرات گاز این کشور به ترکیه شد. ایران سال گذشته خط لوله گاز هزار کیلومتری شمال و شمال شرق ایران را در دو فاز به بهره برداری رسانده است که بتواند گاز پارس جنوبی را به استانهای شمال و شمال شرقی برساند و ظاهرا ایران توانسته است از بروز بحران دوباره قطعی گاز در این استانها جلوگیری کند. اما هنوز معلوم نیست که ایران چگونه صادرات گاز به ترکیه را ادامه خواهد داد. موضوعی که با توجه به بارش شدید برف در مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه مقامات ترکیه نسبت به امنیت انرژی این مناطق به مراتب حساسیت بیشتری دارند.

ایران با 33 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی بعد از روسیه، دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز دنیاست.

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۰۷
شبکه خبری صنعت نفت |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۸