مذاکرات فشرده ایران و شرکت های نفتی خارجی/از سرگیری روابط زمانبر است

مذاکرات فشرده ایران و شرکت های نفتی خارجی/از سرگیری روابط زمانبر است
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به زمانبر بودن از سرگیری روابط با شرکت های خارجی، گفت: قراردادهای نفتی، یک شبه به نتیجه نمی رسند و برای امضای آنها باید ماه ها مذاکرات تخصصی و فنی انجام شود که هم اکنون در حال انجام است.
امیرحسین زمانی نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص آخرین وضعیت مذاکره با شرکت های بین المللی، اظهار داشت: با شرکت های متعددی مذاکره داشته ایم که از جمله آنها می توان به رایزنی با شرکت های آلمانی اشاره کرد که در قالب هیاتی به ریاست قائم مقام صدراعظم آلمان به ایران سفر کردند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت خاطرنشان کرد: شرایط کشور در حال بازگشت به وضعیت عادی بوده و طبیعی است که همه کشورها برای مذاکره به سراغ ایران بیایند.

وی با بیان اینکه از سرگیری روابط با شرکت های خارجی زمان بر است، اضافه کرد: روابط صنعت نفت با بسیاری از شرکت های خارجی برای مدت زمان طولانی در دوران تحریم، راکد بوده است و از سرگیری این روابط و عادی سازی آن نیاز به زمان دارد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: قراردادهای نفتی، یک شبه به نتیجه نمی رسند و برای امضای آنها باید ماه ها مذاکرات تخصصی و فنی انجام شود که هم اکنون در حال انجام است.

مذاکره شرکت های بین المللی با وزارت نفت برای حضور مجدد در ایران از توافق موقت ژنو آغاز شد و به تدریج با افزایش امیدواری به رفع قطعی تحریم ها روبه گسترش گذاشت.

موفقیت مذاکرات هسته ای در وین در هفته های اخیر به یکباره رایزنی های نفتی را به اوج رسانده و هیات های مختلف اروپایی و آسیایی را روانه ایران کرده است.

تنها چند روز پس از امضای توافق و در حالی که شورای امنیت در حال تصویب قطعنامه لغو تحریم های ایران بود یک هیات عالیرتبه آلمانی به ریاست قائم مقام صدراعظم این کشور و وزیر اقتصاد و انرژی به ایران سفر کرد.

پس از آن قرار است در هفته جاری یک هیات فرانسوی به ایران سفر کند. ایتالیایی ها هم خود را آماده سفر به ایران کرده اند. در این میان انگلیسی ها هم سعی دارند با آماده سازی شرکت های خود، این رقابت پرسود را از دست ندهند.
۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۴۷۸