با رفع مشکل فنی ، انتقال گاز ایران به ترکیه ازسر گرفته شد

با رفع مشکل فنی ، انتقال گاز ایران به ترکیه ازسر گرفته شد
'تانر یلدیز' وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: مشکل انتقال گاز ایران به ترکیه مرتفع شده و صادرات گاز این کشور به ترکیه از سر گرفته شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، یلدیز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این مطلب ، گفت: کمبود و یا مشکلی در گازرسانی برای اماکن و صنایع ترکیه در حال حاضر وجود ندارد و میزان انتقال گاز ایران به ترکیه به حدی رسیده که خوشحال کننده است.

از میزان انتقال گاز ایران به ترکیه به دلیل مشکل فنی در تلمبه خانه گاز کاسته شده بود که به گفته یلدیز این مشکل با تلاش شبانه روزی برادران ایرانی مرتفع شده است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با اشاره به اینکه صادرات گاز ایران به ترکیه به یک ششم میزان معمولی افت کرده بود، گفت: فشار گاز صادراتی ایران به ترکیه بطور مرحله ای افزایش می یابد.

یلدیز همچنین گفت: مشکل صادرات گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه نیز مرتفع شده است .

جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین صادر کننده گاز به ترکیه در سال گذشته حدود 75/7 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرد.

براساس قرارداد موجود بین دوکشور که در سال 1996 میلادی منعقد شده است و 25 سال اعتبار دارد، ایران سالانه تا سقف 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می کند.

جمهوری آذربایجان نیز سال گذشته حدود چهار میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده است. کل واردات گاز ترکیه در سال گذشته به 40 میلیارد مترمکعب رسید که 30 میلیارد مترمکعب آن را به تنهایی روسیه تامین کرد.

۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۱۳۹