تحریم‌های اقتصادی اروپا را بیشتر آزار داد/ بزرگترین جهش نفتی و گازی به ارزش 185 میلیارد دلار

تحریم‌های اقتصادی اروپا را بیشتر آزار داد/ بزرگترین جهش نفتی و گازی به ارزش 185 میلیارد دلار
شمارش معکوس بازگشت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در صنایع نفت ایران به صدا درآمده بنابراین نباید اشتباهات سال‌های گذشته در این صنعت کشور تکرار شود.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با لغو تحریم‌ها شمارش معکوس به منظور بازگشت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان برای بازگشت به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به صدا درآمده است به طوریکه در طول چند روز گذشته شرکت‌های شل انگلیس، انی ایتالیا، زیمنس، بازل آلمان، اینپکس ژاپن، توتال فرانسه و لوک اویل روسیه به طور رسمی برای بازگشت اعلام آمادگی کرده‌اند. 

بر این اساس ایران قصد دارد با اجرای یک برنامه ۱۸۵ میلیارد دلاری یک جهش بزرگ نفتی و گازی را استارت بزند و ظرفیت تولید نفت خام خود را به بیش از پنج میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز را به بالغ بر یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش دهد. 

گویی تحریم‌های اقتصادی اعمالی در سال های گذشته بیش از هر کشوری، اروپا را آزار داده است. باید انتظار کشید و دید که رقابت اروپایی‌ها در ماه‌های آینده همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای چگونه رقم خواهد خورد.  

شمس اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دوران پساتحریم در صنعت نفت کشور اظهار داشت: برای پشت‌سرگذاشتن دوران تحریم و حرکت به سمت توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت صنعت نفت باید روشهای غلط گذشته کنار گذاشته شود. 

وی تصریح کرد: در گذشته اکثر سرمایه‌گذاری از جنس مصرف به مصرف رسیده، به طوریکه در سال 90 بیش از 80 میلیارد دلار واردات کالا در کشور صورت گرفته در حالیکه با این رقم می‌توانستیم 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و 800 هزار شغل در کشور ایجاد کنیم. 

اردکانی افزود: اگر کل سرمایه آزاد و بلوکه‌شدن صنعت نفت برای پروژه‌های نفتی بکار گرفته شود باز هم کبود بودجه داریم بایستی به ضریب سرمایه داخلی سرمایه خارجی نیز جذب کنیم تا رتبه نخست اقتصادی در منطقه شویم. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تاکید کرد: باید دولت و مجلس سرمایه ملی کشور در جهت بهبود اقتصاد کشور صرف کنند در غیر اینصورت اشتغالزایی در کشور محقق نخواهد. 

اردکانی اضافه کرد: بایستی اصلاح ساختار قیمتی در فروش نفت و گاز و پتروشیمی داخل کشور صورت گیرد به گونه‌ای که فروش نفت داخلی و صادراتی از جنس ریالی و  ارزی برای پروژه‌های داخلی و خارجی  صرف شود. 

وی خاطرنشان کرد: مسئولان نباید اشتباهات هفتاد ساله را برای سرمایه‌گذاری تکرار کنند باید روشهای سرمایه‌گذاری در کشور اصلاح شود تا کل فروش ریالی و ارزی به درستی برای پیشبرد اهداف مورد نیاز بکار گرفته شود. 

بنابراین با ایجاد تمهیدات و شرایط لازم در راستای جذابیت های سرمایه گذاری برای ورود سرمایه های خارجی؛ با هدف توسعه حوزه های نفتی و گازی؛ از طریق کاهش ریسک سرمایه گذاری  می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۵۲
تعداد بازدید : ۴۵۸