هند واردات نفت از عربستان را ٨ درصد کاهش داد

هند واردات نفت از عربستان را ٨ درصد کاهش داد
هند در سال مالی ٢٠١٥-٢٠١٤ واردات نفت خود را از عربستان سعودی کاهش داد و به جای آن در نظر دارد خرید نفت از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را افزایش دهد.
به گزارش روزنامه اقتصادی اکونومیک تایمز از دهلی نو، این اقدام هند با هدف دور کردن اقتصاد خود از تنشهایی مجود در بخشهایی از خاورمیانه است.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت: واردات نفت خام این کشور از عربستان، در سال مالی منتهی به ٣١ مارس ٢٠١٥، ٣٤ میلیون و ٩٩٠ هزار تن بوده است، درحالی که در سال مالی پیش از این، دهلی نو بیش از ٣٨ میلیون تن نفت خام از ریاض وارد کرد.

وی گفت: در همین مدت واردات نفت هند از ایران تغییر چندانی نسبت به سالهای گذشته نداشت  اما واردات نفت این کشور از کویت از ٢٠ میلیون و ٣٥٠ هزار تن در سال مالی ٢٠١٤ به ١٧ میلیون و ٨٥٠ هزار تن در سال مالی منتهی به ٣١ مارس ٢٠١٥ رسید. 

واردات نفت هند از عراق در دوره مورد بررسی نیز تا حدودی ثابت بود، اما واردات نفت دهلی نو از امارات حدود ١٥ درصد رشد را نشان می دهد؛ به طور کلی واردات نفت از خاورمیانه پنج درصد کاهش داشته و به ١٠٩ میلیون و ٨٨٠ هزار تن در سال مالی منتهی به ٣١ مارس ٢٠١٥ رسیده است. 

واردات هند از تأمین کنندگان آفریقایی و آمریکای جنوبی ١٠ درصد رشد داشته است. در این مدت پالایشگران هندی به خرید نفت سنگینتر ولی ارزانتر روی آورده اند. 

در سال مالی ٢٠١٤-٢٠١٥، کشور هند ١٨٩ میلیون و ٤٤٠ هزار تن نفت خام وارد کرد تا ٨٠ درصد از نیاز خود به نفت را برآورده سازد. 

در این مدت عربستان بزرگترین تأمین کننده نفت به هند بود که ٣٤ میلیون و ٩٩٠ هزار تن نفت به این کشور صادر کرد. پس از عربستان، عراق و پس از آن ونزوئلا بیشترین نفت را به هند صادر کردند. صادرات نفت کاراکاس به دهلی نو نسبت به سال مالی گذشته ١٣ درصد رشد نشان می دهد.   
۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۷۳۴