هیجان‌زدگی بخش خصوصی ترکیه از لغو تحریم‌های ایران

هیجان‌زدگی بخش خصوصی ترکیه از لغو تحریم‌های ایران
توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در میان شرکت های ترک هیجان عظیمی به وجود آورده است و وزارت اقتصاد ترکیه امیدوار است، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ میلیارد دلار یا حتی بیشتر برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم المانیتور طی گزارشی نوشت: توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی همه توجهات را به سوی بازار بزرگ ایران جلب کرده است. این توافق در میان شرکت های ترک و به خصوص شرکت های فعال در زمینه صنعت، بازرگانی، گردشگری و ساخت و ساز هیجان عظیمی به وجود آورده است.
از تعطیلات عید فطر، در اواسط جولای، ترکیه شاهد افزایش قابل توجه سفر گردشگران ایرانی به این کشور بوده است. این در شرایطی است که صنعت گردشگری ترکیه در وضعیت بدی به سر می برد. حملات متعدد تروریستی موجب شده تا دولت های آلمان و روسیه به شهروندان خود در مورد سفر به ترکیه هشدار بدهند. روس ها و آلمان ها از طرفداران اصلی بازار گردشگری ترکیه محسوب می شوند.
در جریان تعطیلات عید فطر، ایرانیان زیادی به شهر مرزی وان سفر کردند. فروشگاه ها و مراکز خرید که در روز عید تعطیل هستند، به دلیل هجوم گردشگران ایرانی مجبور شدند کسب و کار خود را در روز تعطیل برپا کنند. تعدادی از گردشگران ایرانی هم خودروهای خود را در پارکینگ فرودگاه وان پارک کردند و از آنجا با هواپیما به استانبول رفتند.
اتحادیه صادر کنندگان ترکیه و اتاق های تجاری و صنعتی این کشور به اعضای خود گفته اند که تا خود را برای دوره جدیدی از همکاری ها با ایران آماده کنند. این آماده سازی شامل اقداماتی همچون اعزام هیئت های تجاری به این کشور و سازمان دهی نمایشگاه های مختلف در ایران است.
این گزارش افزود: ترکیه نیز همپای دیگر کشورها در حال آماده شدن برای رقابت در بازار ایران است. بر اساس موافقتنامه تجارت ترجیحی که روز اول ژانویه امسال بین دو کشور به امضا رسید، 125 محصول عمدتا صنعتی ترکیه با بهره مندی از تسهیلات گمرکی به ایران صادر خواهد شد. در مقابل، آنکارا نیز تعرفه گمرکی برای واردات 140 کالای ایرانی را که عمدتا محصولات کشاورزی و مواد غذایی هستند کاهش داده است. به لطف این موافقتنامه، 13 بخش اقتصادی ترکیه یعنی گردشگری، پلاستیک سازی، مواد شیمیایی، ماشین آلات، آهن و فولاد، چرم، خرده فروشی، حمل بار، تولید راه آهن و حمل و نقل، مواد غذایی، صنعت فلزات و لوازم خانگی از نظر تولید، فروش، صادرات و سرمایه گذاری موقعیت ممتازی در بازار ایران خواهند داشت.
یک هیئت متشکل از نمایندگان بخش خرده فروشی ترکیه قرار است در روزهای اول تا چهارم سپتامبر به ایران سفر کنند. 35 برند ترک قصد دارند در 3 سال آینده 500 فروشگاه زنجیره ای در ایران دایر کنند. همچنین هیئتی از بخش فلزات و لوازم خانگی ترکیه قرار است در روزهای 11 تا 15 سپتامبر در تهران با همتایان خود مذاکره کنند و قرارداد فروش امضا نمایند.
پیمانکاران ترک و شرکت های ساخت و ساز در عین حال نگران تبعات توافق هستند، زیرا در صورت لغو تحریم ها شرکت های بزرگ ساخت و ساز غربی به خصوص شرکت های بزرگ آلمانی، ایتالیایی و آمریکایی می توانند عرصه را بر آنها تنگ کنند. شرکت های چینی و کره ای هم تمایل دارند نقشی پررنگ در بخش ساخت و ساز ایران ایفا کنند. شرکت های ساخت و ساز ترک در سال 1983 وارد بازار ایران شدند. تا سال 2012، یعنی زمان تشدید تحریم ها، آنها پروژه هایی به ارزش 4.1 میلیارد دلار در ایران در اختیار داشتند. تولید کنندگان سنگ مرمر و سیمان نیز احتمالا رقابتی سخت با تولید کنندگان ایرانی خواهند داشت، زیرا آنها از مزیت انرژی ارزان قیمت برخوردارند.
وزارت اقتصاد ترکیه امیدوار است، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 به 35 میلیارد دلار یا حتی بیشتر برسد.

۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۵۲۰