چیت چیان؛ اختصاص اعتبارات و انجام برنامه های تدوین شده دریاچه ارومیه را احیا می کند

وزیر نیرو با اشاره به اقداماتی که وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه در دست اجرا دارد، گفت: با اختصاص اعتبارات و انجام برنامه های تدوین شده و در سایه همدلی دولت، مجلس و مردم دریاچه ارومیه احیا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید چیت چیان روز دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین چهار گروه برنامه اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه در وزارت نیرو، افزود: اولین گروه اقداماتی که وزارت نیرو موظف به اجرای آن شده کنترل و کاهش مصرف آب در خود حوزه دریاچه ارومیه است که مهمترین گام آن ممنوعیت هرگونه افزایش برداشت آب به ویژه در بخش کشاورزی است. 

وی گام دوم این گروه اقدامات را ساماندهی چاه های حوزه آبریز دریاچه و نصب کنتور های هوشمند عنوان کرد و گفت: سال گذشته چهار هزار و200 حلقه چاه مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند و در سال جاری نیز 9 هزار چاه دیگر مجهز خواهند شد.

چیت چیان تصریح کرد: صدور حکم توقف قطعی برای سدهای جدید چه در دست مطالعه و چه درحال مطالعه، انجام شده و این موضوع مصوبه کارگروه است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

وزیر نیرو دومین گروه برنامه های تدوین شده را مربوط به افزایش انتقال آب از منابع داخل حوزه دریاچه ارومیه به دریاچه عنوان کرد و افزود: اولین گام در این زمینه لایروبی رودخانه های سیمینه رود، زرینه رود، مهاباد چای، گدارچای و آجی چای است که خوشبختانه این اقدامات با موفقیت اجرایی شده و ادامه آن در سال جاری پیگیری خواهد شد.

وی گام بعدی را رهاسازی حق آبه زیست محیطی مرتبط با دریاچه ارومیه ازسدهای حوزه آبریز اعلام کرد و گفت: سال گذشته از سدهای ساروق، بوکان و حسنلو 136 میلیون مترمکعب آب را رهاسازی کرده که به دریاچه ارومیه رسید و این امر در سال جاری و در زمستان مجدد پیگیری خواهد شد و نیز در سال های بعد تداوم خواهد یافت.

چیت چیان گام بعدی را بارورسازی ابرها عنوان کرد که انجام شده و افزود: یک سوم از فعالیت بارورسازی ابرها به میزان 25 پرواز درحوزه دریاچه انجام شده که اثرگذاری خوبی هم در بارندگی منطقه داشت.

وزیر نیرو انتقال پسآب تصفیه خانه های فاضلاب تمام شهرهای اطراف دریاچه را گام بعدی فعالیت ها دانست و تاکید کرد: پساب ها پس از تصفیه کامل به دریاچه هدایت می شوند و این امر در سال های آینده روند افزایشی خواهد داشت و در نهایت به 300 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سومین گروه فعالیت ها مرتبط است با اقداماتی برای انتقال آب از خارج از حوزه دریاچه ارومیه به داخل دریاچه، گفت: اولین اقدام در این زمینه انتقال آب سد سیلوه از طریق کانال انتقال آب جلدیان است که هم اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آذرماه امسال آبگیری شده و از سال آینده این آب با حجم 190 میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه وارد خواهد شد.

چیت چیان با بیان اینکه انتقال آب از رودخانه زاب فعالیت بعدی وزارت نیرو است که نیازمند حفر یک تونل به طول 36 کیلومتر است و برای آن دو دستگاه تی.بی.ام خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه آبی که قرار است از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه برسد در سال 1398 خواهد رسید و آب سد سیلوه نیز در سال 1395 به دریاچه خواهد رسید، تاکید کرد: تمام اینها براساس برنامه ریزی صورت گرفته و هیچ تاخیری در آن نداشته ایم زیرا برای رساندن آب رودخانه زاب به دریاچه باید 36 کیلومتر تونل حفر شود که یک شبه میسر نیست.

وزیر نیرو با اشاره به خریداری شدن دو دستگاه تی.بی.ام توسط وزارت نیرو، گفت: اولین دستگاه آن وارد کشور شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد و دومین دستگاه آن نیز در حال ساخت درخارج است.

وی هزینه انجام شده برای خرید این دستگاه ها تاکنون را 23 میلیون یورو برآورد و تصریح کرد: کل دستگاه ها به قیمت 45 میلیون یورو وارد کشور می شوند.

چیت چیان کل اعتبارات مورد نیاز حفر تونل ها را هزار و 600 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه آب سد چراغ ویس در کردستان نیز به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد، گفت: اکنون احداث این سد81 درصد پیشرفت دارد و در صورت تامین اعتبار تا بهمن ماه امسال آبگیری خواهد شد.

وزیر نیرو چهارمین گروه اقدامات را طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: دو کنسرسیوم یکی متشکل از طرف های ایرانی و چند مشاور اروپایی این طرح را مطالعه می کنند و نیز به صورت موازی یک شرکت آلمانی دیگر با هدایتی که از نهاد ریاست جمهوری شده مطالعات خود را انجام می دهد.

وی مهمترین مبحثی که در انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه مطرح است را نگرانی های محیطی زیستی دانست و گفت: مشخصات شیمیایی و فیزیکی آب دریای خزر و ارومیه متفاوت است و ما تا از جهات زیست محیطی اطمینان پیدا نکنیم این پروژه ها را شروع نمی کنیم.

چیت چیان با اشاره به آنکه در سال 1393 مجموعا 315.8 میلیارد تومان در رابطه با دریاچه ارمیه هزینه شده است، تصریح کرد: در سال 94 این رقم به هزار و326میلیارد تومان بالغ خواهد شد.
۶ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۱۹
تعداد بازدید : ۵۱۱