قرارگاه خاتم الانبیا جایگزین اتریش در یک میدان نفتی

اکونیوز: با خروج OMV اتریش از طرح توسعه میدان بند کرخه تحت فشار سلطه گران غربی، فعالیتهای اکتشافی این میدان نفتی به یکی از شرکتهای زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.

اکونیوز: با خروج OMV اتریش از طرح توسعه میدان بند کرخه تحت فشار سلطه گران غربی، فعالیتهای اکتشافی این میدان نفتی به یکی از شرکتهای زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، میدان بند کرخه سال 1384 توسط شرکت OMV اتریش با ذخیره نفت درجای 1.9 تا 2 میلیارد بشکه پس از 25 سال در منطقه غرب زاگرس در استان خوزستان کشف شده است.

این شرکت اتریشی با حفر یک حلقه چاه چهار هزار و 148 متری در حالی در بلوک اکتشافی بند کرخه (مهر) به نفت رسید که در شرایط فعلی تکمیل مطالعات اکتشافی نشان می دهد که حدود ۱۹۰ میلیون بشکه نفت خام این میدان قابل استحصال است.

بر اساس مطالعات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود از این میدان نفتی روزانه 40 هزار بشکه نفت و در مدت 20 سال استخراج شود از این رو مطالعات اقتصادی و تهیه طرح جامع این میدان نفتی توسط OMV اتریش به عنوان پیمانکار اکتشافی میدان آغاز شد.

اما پس از تهیه طرح جامع توسعه میدان نفتی بند کرخه توسط OMV اتریش با هدف استخراج روزانه 40 هزار بشکه نفت خام، این شرکت اروپایی تحت فشارهای برخی از قدرت های غربی از ادامه فعالیت در این میدان نفتی ایران انصراف داد.

در همین حال حمید کریمی مجری طرح توسعه میدان بند کرخه در شرکت متن درباره آخرین وضعیت توسعه این میدان نفتی، گفت: طرح توسعه میدان کرخه به منظور تولید زودهنگام 7 هزار و 500 بشکه ای نفت کلید خورده که پیش بینی می شود این پروژه تا سال 1391 به بهره برداری برسد.

این مسئول نفتی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح تولید زودهنگام میدان بند کرخه لرزه نگاری سه بعدی، احداث جاده، ایجاد موقعیت استقرار دکلهای حفاری، مطالعات زیست محیطی و حفاری و تعمیر سه حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون مطالعات زیست محیطی این طرح نفتی حدود 99 درصد پیشرفت دارد.

وی همچنین از واگذاری لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی بندکرخه به موسسه پارس پترو به عنوان یکی از زیرمجموعه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داد و یادآور شد: لرزه نگاری سه بعدی این میدان نفتی باید در مدت 18 ماهه اجرایی شود که به دلیل مشکلاتی مهلت فعالیت پیمانکار حدود 6 ماه تمدید شده است.

مجری طرح توسعه نفتی از احتمال تکمیل لرزه نگاری سه بعدی تا پایان اسفند ماه امسال خبر داد و افزود: از سوی دیگر تاکنون ساخت جاده و سلرها به پایان رسیده است.

کریمی با اشاره به آغاز حفاری و تعمیر سه حلقه چاه میدان نفتی بند کرخه از دی ماه سالجاری، بیان کرد: از دو چاه جدید حفر شده و تکمیل چاه قبل در یک بازه زمانی 29 ماهه، در طرح زود هنگام 7 هزار و 500 بشکه نفت در روز تولید خواهیم داشت.

به گفته وی میدان نفتی بند کرخه دارای سه کوهانک شمالی، جنوبی و میانی بوده که چاه قبلی در کوهانک جنوبی حفر شده بود و حفاری دو چاه جدید در کوهانک میانی و جنوبی انجام خواهد شد. بعد از حفاری و تعبیر و تفسیر داده‌های لرزه‌ نگاری می‌توان پیش‌بینی 40 هزار بشکه‌ای قبلی را با حفاری دو حلقه چاه و لرزه‌نگاری سه بعدی اصلاح کرد. مجری طرح توسعه میدان نفتی بند کرخه با اعلام اینکه به موازات انجام کارهای پروژه دو تفاهم نامه داخلی و خارجی برای توسعه این میدان هیدروکربوری در 2 فاز امضا شده است، بیان کرد: هدف از طرح توسعه فاز اول رسیدن به تولید 20 هزار بشکه نفت و توسعه نهایی دستیابی به تولید 40 هزار بشکه نفت در روز است.

این مسئول نفتی با تاکید بر اینکه تا سال 1392 تولید زودهنگام نفت از میدان بند کرخه آغاز خواهد شد، تبیین کرد: هم اکنون نفت برداشتی از لایه ایلام تا درجه ای.پی.آی 24 و نفت لایه سروک سنگین و با درجه ای.پی.آی 18 است.

۸ آبان ۱۳۸۹ ۱۱:۳۴
اکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۵۱۷