مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران: 37 تاقدیس نفت و گاز در گلستان شناسایی شد

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران: 37 تاقدیس نفت و گاز در گلستان شناسایی شد
مدیر اکتشاف و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران گفت: 37 تاقدیس نفتی و گازی در استان گلستان شناسایی شده و اکنون در مرحله کنترل، ارزیابی و بررسی های نهایی است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا هرمز قلاوند در جمع مدیران ارشد حوزه صنعت نفت و گاز گلستان اظهارکرد: این استان، از قطب های نفتی کشور می باشد که با توجه جدی مسوولان استانی، کارها و برنامه های خوبی برای حفاری و اکتشافات این تاقدیس ها بخصوص تاقدیس های مشخصه، صورت گرفته است.

وی افزود: مطالعات زمین شناسی ژئوفیزیکی، کشف سنگ ها، منبع، مخزن و پوشش و مطالعات ژئوشیمی سال گذشته با همکاری یک شرکت اتریشی در استان انجام و این تاقدیس ها در شمال گلستان شناسایی شد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: امروز تعداد چاه های حفاری شده در گلستان به 12 حلقه می رسد که از این میان هشت حلقه با هدف شناسایی تاقدیس های گازی بوده که در سه حلقه رگه هایی از گاز با توجه به سنگ های شناسایی شده، مشاهده شده است.

قلاوند گفت: این هشت حلقه چاه در مناطق شمال غرب آق قلا، منطقه مجاور آق قلا و قزل تپه تا اینچه برون قرار دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: حفاری ها با تاکید روی لایه های قهوه ای رنگ حفاری شده در ترکمنستان در گرگان یک، اینچه برون و مرز مشترک ایران و ترکمنستان انجام می شود.

به گفته قلاوند در چاه های حفاری شده در قزل تپه، میزان حجم گاز مشاهده شده بین شش تا هفت میلیون مترمربع فوت در روز می باشد.

وی تصریح کرد: هزار کیلومتر برش زمین شناسی در کل منطقه انجام و 70 تا 83 برش زمین شناسی و چینه شناسی در منطقه صورت گرفته که از سوی هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، برای همه این کارها و امور و نیز اقدامات در حال انجام و کارهایی که در آینده نه چندان دور انجام می شود، تامین اعتبار خوبی صورت گرفنه است.

قلاوند همچنین یادآور شد: توسعه گلستان در این بخش، نیازمند فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری های بخش خصوصی اعم از شرکت های داخلی و خارجی بویژه داخلی با توجه به مساله اقتصاد مقاومتی و تکیه بر دانش بومی است.

ایران یکی از کشورهای عضو اوپک است، ذخایر نفتی اوپک عمدتا در منطقه خاورمیانه واقع شده که از جمله می توان به عربستان سعودی ، عراق و کویت نیز اشاره کرد که در مجموع 40.4 درصد از ذخایر کل جهان را به خود اختصاص داده اند.

در میان مناطق مختلف جهان خاورمیانه با دارا بودن 807.7 میلیارد بشکه ذخایر معادل 48.4 درصد از کل ذخایر تثبیت شده نفت جهان ،مقام اول را به خود اختصاص داده، آمریکای مرکزی و جنوبی، آمریکای شمالی، اروپا و اوراسیا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه نیز به ترتیب با دارا بودن 19.7 ، 13.2 ، 8.4، 7.8 و 2.5 درصد از ذخایر تثبیت شده نفت جهان در رتبه های بعدی قرار دارند.

عمر ذخایر نفت جهان به طور متوسط 52.9 سال برآورد شده که با توجه به میزان برداشت نفت در سال 2012 عمر میادین نفتی آمریکای جنوبی ومرکزی، خاورمیانه، آمریکا شمالی، آفریقا، اروپا و اوراسیا، آسیا و اقیانوسیه به ترتیب بیش از صد سال، 78.1، 38.7، 37.7، 22.4 و 13.6 سال برآورد می شود.

عمر ذخایر نفتی خاورمیانه در حالی 78.1 سال براورد شده که گفته می شود ایران و عربستان بیش از 70 سال دیگر نفت خواهند داشت و در آن زمان نفت اکثر کشورهای جهان به پایان رسیده است.

پیش تر هرمز قلاوند، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرده بود که با توجه به حجم ذخایر کنونی نفت و گاز حتی در صورت افزایش تولید ایران، جمهوری اسلامی تا چند دهه دیگر، که نفت و گاز سایر کشورها به پایان برسد، ذخایر نفت و گاز در اختیار خواهد داشت.

وی همچنین گفته بود که تا 70 سال آینده بجز ایران و عربستان سعودی نفت اکثر کشورهای جهان به پایان می رسد.

براین اساس عمر ذخایر نفتی کلیه کشورهای عضو اوپک به استثنای آنگولا، الجزایر و قطر به بیش از 40 سال می رسد. 
۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۵۴۲