احداث مخازن ذخیره سازی محصولات پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی

احداث مخازن ذخیره سازی محصولات پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی
مدیرکل بنادر و دریانوردی چابهار از انعقاد قرارداد بخش خصوصی در زمینه ساخت مخازن و انبارسر پوشیده جهت ذخیره سازی محصولات پتروشیمی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، سیاوش رضوانی، مدیرکل بنادر و دریانوردی چابهار با بیان این که این قرارداد در سطح سازمان بنادر وسایر بنادر کشور بی‌نظیر است، گفت: این قرارداد توسط بخش خصوصی و برای ذخیره سازی محصولات پتروشیمی به صورت B.O.T به مدت ٢٠ سال که ٤ سال شامل دوران ساخت و ١٦ سال برای بهره‌برداری در زمینی به مساحت ٢٠ هکتار برای ذخیره سازی ٢٣ میلیونتن محصولات پتروشیمی امضا شده است.

وی افزود: این قرارداد با سرمایه گذاری ٨٠٠ میلیارد تومان بین شرکت انبارها و پایانه های توسعه نگین مکران، یکی از سه شرکت توسعه نگین مکران و اداره کل بنادر و دریانوردی منعقد شده است.

رضوانی تصریح کرد: هم اکنون در کشور تنها راه نجات اقتصادی ورود بخش خصوصی به بنادر است و چابهار تنها بندر اقیانوسی است که نه تنها بخشهای خصوصی داخلی، بلکه سرمایه گذاران خارجی به راحتی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: خوشبختانه طرح توسعه بندر شهید بهشتی ٦٠درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ما امیدواریم در سال آینده کلیه تجهیزات بندری و سایر امکانات تخلیه و بارگیری و نیازهای سرمایه گذاران تامین شود.

وی افزود: این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا می‌کند و ما امیدواریم در طی ٢ هفته آینده که زمین در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد عملیات بخش فنی و مهندسی طرح آغاز شود.

محمدرضا شاهرخی، مدیرعامل شرکت انبارها و پایانه های توسعه نگین مکران نیز گفت: امیدواریم با اجرای این پروژه بتوانیم گام کوچکی در توسعه منطقه و کشور خود داشته باشیم.

وی افزود: شرکت انبارها و پایانه های توسعه نگین مکران وابسته به شرکت پتروشیمی مکران به عنوان یکی از سه شرکتهای زیر مجموعه توسعه نگین مکران وظیفه انتقال، ذخیره سازی و صادرات محصولات تولید شده در مجتمع پتروشیمی مکران واقع در منطقه آزاد چابهار را بر عهده دارد و در این راستا انعقاد قرارداد زمین به مساحت ٢٠ هکتار جهت احداث مخازن ذخیره سازی محصولات مایع، انبارهای محصولات جامد و صادرات محصولات در بندر شهید بهشتی منعقد شد.

شاهرخی تصریح کرد: پروژه‌ای که در بندر شهید بهشتی اجرا می‌شود با حجم ٢٣ میلیون تن صادرات تقریبا یک سوم تولیدات پتروشیمی کل کشور که قدمت ٤٠ ساله دارد را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: تعداد مخازنی که در سایت بندر شهید بهشتی باید ایجاد شود تعداد ٢٩ مخزن ظرفیت ٧٨٠ هزار متر مکعب ذخیره سازی فرآورده های پتروشیمی است.

شاهرخی تصریح کرد: خوشبختانه کل پروژه هزینه آن از طریق بخش خصوصی تامین می‌شود و در دولت هیچ ردیف بودجه‌ای ندارد و از طرفی مباحث محیط زیست این پروژه چه در بخش شهرک پتروشیمی منطقه آزاد و چه در بخش بندر با تهیه گزارشها به وسیله مشاوران دانشگاه تهران و استاندارد با نظارت سازمان محیط زیست کشور همراه و در حال حاضر هم چند دور مذاکرات انجام شده است.

۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۵۲۱