سخنگوی وزارت نفت: تولید نفت ایران بر اساس برنامه پیش می‌رود

سخنگوی وزارت نفت: تولید نفت ایران بر اساس برنامه پیش می‌رود
سخنگوی وزارت نفت تاکید کرد که کاهش تولید نفت آن چنانی نداریم و تولید نفت کشور بر اساس برنامه پیش می‌رود.

علیرضا نیکزاد رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، درباره علت کاهش تولید نفت در سال اخیر، توضیح داد: ما کاهش تولید نفت خام آنچنانی نداریم و نمی‌دانم این آمارها از چه منبعی منتشر می‌شوند.

 

وی افزود: تولید نفت خام بر اساس برنامه پیش می‌رود و چون در حال جایگزین کردن مخازن جدید به جای مخازن قدیم هستیم، احتمال کاهش تولید وجود دارد، زیرا مخازن قدیمی دوران افول و مخازن جدید دوران اوج تولید را سپری می‌کنند و در واقع برآیند این دو باید مثبت باشد.

 

او همچنین درباره قطع 18 درصد نفت تولید ایران که به اروپا صادر می‌شود، توضیح داد: صادرات 18 درصدی ما هنوز قطع نشده است، ولی 18 درصد از حجم کل عدد کوچکی است و هیچ مشکلی بر سر راه جمهوری اسلامی ایجاد نخواهد کرد. کار ما تولید و عرضه نفت به کل جهان است و این روند را همچنان ادامه خواهیم داد.

 

سخنگوی وزارت نفت عنوان کرد: یکی از تکالیفی که ما در برنامه 35 ساله داریم، صیانت از ذخایر هیدروکربوریک و افزایش ضریب بازیابی به میزان یک درصد در سال است که قاعدتا برای این موضوع باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم.

 

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که نفت ایران تا 70 سال دیگر به اتمام خواهد رسید، آیا وزارت نفت برنامه‌ خاصی در این باره دارد؟ اظهار کرد: با منابعی که اکنون کشف شده و با افزایش دانش و فن‌آوری که در ایران به‌وجود آمده، می‌توانیم این مدت را افزایش دهیم. همچنین بخشی از مناطق نفتی کشور هنوز کشف نشده است و با پتانسیلی که در ایران وجود دارد، ممکن است این منابع را تا بیش از 100 سال آینده داشته باشیم.

 

وی یادآور شد که ایران به لحاظ مجموع ذخایر هیدروکربوریک در جایگاه دوم جهان است و امروز صادرات محصولات آن به تمام نقاط جهان انجام می‌شود.

 

او در خصوص جایگزین کردن منابع هیدرولیکی و انرژی‌های مختلفی همچون خورشیدی، باد و هسته‌ای اظهار کرد: جایگزین کردن منابع هیدرولیکی و سایر انرژی‌ها به جای منابع نفتی و گازی در جوامع پیشرفته و جوامعی که به افق‌های دوردست نگاه می‌کنند، امری بسیار مهم است، لذا استفاده از منابع انرژی یک امر اجتناب ناپذیر برای کشورهاست.

 

وی افزود: خوشبختانه در ایران افق‌های جدیدی در رابطه با انرژی‌های نو ایجاد شده و قدم‌های خوبی به خصوص در رابطه با انرژی هسته‌ای برداشته شده است که امیدواریم این موضوع با جدیت پیگیری شود تا بتوانیم یکی از کشورهای اصلی در تولید انرژی هسته‌ای باشیم.

۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ۲۱:۰۴
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۶