صادرات نفت عراق به ترکیه متوقف شد

صادرات نفت عراق به ترکیه متوقف شد
صادرات نفت خام عراق به ترکیه در پی انفجار شاگاه سه شنبه (ششم مردادماه) با انفجار بمب در بخش ترکیه ای خط لوله کرکوک-جیهان، متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه امروز گفت: در پی حمله خرابکارانه به خط لوله کرکوک-جیهان که نفت خام تولیدی میدانهای کرکوک در شمال عراق و نفت خام منطقه کردنشین را به پایانه جیهان ترکیه، فعالیت این خط لوله متوقف شد.

وی افزود: خط لوله کرکوک-جیهان به دلیل حمله تروریستی آسیب دیده و انتقال نفت با این خط لوله هم اکنون متوقف شده است، اما این موضوع  تاکنون بر عرضه نفت در داخل ترکیه تاثیری نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ییلدیز اعلام کرد: خط لوله انتقال نفت کرکوک-یومورتالیک (کرکوک-جیهان) در اثر حمله تروریستها در استان شیرناک ترکیه واقع در جنوب شرقی این استان منفجر شد.

وی افزود: حمله به خط لوله نفتی کرکوک-جیهان و خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه نشان می دهد که تروریستها به دنبال ناامن کردن ترکیه هستند.

دیشب ساعت ٢٢:٣٠ به وقت محلی تروریستها خط لوله نفتی کرکوک-یومورتالیک را واقع در استان شیرناک پنج کیلومتری شهر سیزر ترکیه منفجر کردند؛ بلافاصله پس از وقوع این حادثه، فعالیت این خط لوله نفتی متوقف شد.

وزیر انرژی ترکیه گفت: با انجام اقدامهای به موقع، عملیات تروریستی نتوانست تامین امنیت انرژی ترکیه را به خط بیندازد.

خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه نیز شامگاه دوشنبه (پنجم مردادماه) به دست تروریستهای پ ک ک منفجر شد، به تازگی حمله های تروریستی در ترکیه تشدید شده است.

خط لوله صادرات نفت عراق به ترکیه که یک چهارم نفت عراق را صادر می‌کند، بارها مورد حمله قرار گرفته است؛ این خط لوله ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام را دارد و به طور میانگین روزانه ٣٠٠ تا ٣٥٠ هزار بشکه نفت را از میدان های نفتی کرکوک در شمال عراق به بندر جیهان ترکیه انتقال می‌دهد.

نفت برداشت شده از میدانهای نفتی منطقه کردستان عراق با خط لوله کرکوک-جیحان به بندر جیهان ترکیه صادر و از آنجا روانه بازارهای جهانی می شود.

۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۸
تعداد بازدید : ۹۲۶