کارگروه بهینه سازی مصرف و مدیریت انرژی در استانها تشکیل می شود

کارگروه بهینه سازی مصرف و مدیریت انرژی در استانها تشکیل می شود
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با هدف کاهش ٥٠ درصدی شدت مصرف انرژی کشور و استفاده از ظرفیت هر استان با همکاری استانداریها، کارگروه بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت انرژی تشکیل می دهد.

خلیل عسگری، مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفتگو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر اظهار کرد: این کارگروه ها بر اساس تنظیم تفاهمنامه های مشترک میان استانداریها و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تشکیل می شود و موضوعات تفاهمنامه ها براساس ظرفیتها و شرایط اقلیمی هر استان متفاوت خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این که هرکدام از استانهای کشور دارای ویژگی و برتری در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی و غیره هستند، توجه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای استفاده از ٧ طرح مصوب شورای اقتصاد به ارزش ٢٢ میلیارد دلار لحاظ کردن این تواناییها در استانها خواهد بود.

عسگری با اشاره به این که استانداریها نقش کلیدی در هر استان دارند، تصریح کرد: ‌شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای اجرای ٢٢ میلیارد دلار طرح بهینه سازی بند «ق» در استانهای خوزستان، کرمان و منطقه آزاد قشم مذاکراتی را با نمایندگان استانداریها و اتاقهای بازرگانی انجام داده است.

وی با بیان این که استانهای کرمان و خوزستان و منطقه‌ آزاد قشم جزو استانهای اقلیم گرمسیری هستند و اجرای طرحهای برقدار کردن چاههای کشاورزی، نوسازی کامیونها و کشنده ها و همچنین جایگزینی اتوبوس و تاکسی فرسوده با گاز سوز در این استانها اولویت دارند، گفت: تنظیم تفاهمنامه مشترک میان شرکت بهینه سازی با استانداری استانهای سردسیر با اولویت اجرای طرح افزایش موتورخانه ها نیز در دست اقدام است.

به گفته وی، این تفاهمنامه ها همسو با سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و به منظور دستیابی به اهداف چشم انداز در افق ١٤٠٤، برنامه پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، برنامه های مرتبط از جمله تحقق ردیف ١ بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ١٣٩٣ و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و استانداریها تنظیم شده است.

وی ادامه داد: شرکت بهینه سازی و استانداریها ضمن تشریک مساعی در زمینه پژوهش، اجرا و راهبری سبدی از طرحها و پژوهشهای کاهش مصرف سوخت و آلایندگیهای محیط زیست، حفظ صیانت از منابع انرژی کشور، افزایش شاخصهای بهره وری انرژی در حمل و نقل، ساختمان، صنایع و کشاورزی همکاری می کنند.

عسگری یادآور شد: ایجاد واحد مدیریت انرژی (ایزو ٥٠٠٠١) در زیر مجموعه های استانداری از جمله فرمانداریها، شهرداریها، بخشداریها و همچنین کمک و مشارکت با دستگاههای اجرایی و سازمانهای دولتی و خصوصی برای استقرار مدیریت انرژی از جمله مصادیق اجرای بهینه سازی انرژی در استانهاست که در قالب تفاهمنامه های استانداریها و شرکت بهینه سازی به آنها پرداخته خواهد شد.

وی برای نمونه به تنظیم تفاهمنامه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و استانداریهای خوزستان و کرمان اشاره و اظهار کرد: ‌کاهش ٥٠ درصد از شدت مصرف انرژی در این استانها تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نسبت به مصرف سال ١٣٩١ اهدف اصلی تفاهمنامه تعیین شده و پس از امضا شرکت بهینه سازی و استانداری مسئول اجرای تفاهمنامه هستند.

عسگری با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در کشور گفت: براساس برآوردهای انجام شده سالانه ٨٠ میلیارد دلار انرژی بیشتر از استانداردهای مصرف جهانی در ایران انرژی مصرف می شود که می توان از آن به عنوان یک پتانسیل صرفه جویی استفاده کرد و مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به این پتانسیل ضمن تصویب بند «ق» تبصره ٢ بودجه سال ٩٣ و ماده ١٢ رفع موانع تولید رقابت پذیر این امکان را برای تحقق بازپرداخت از محل صرفه جویی حاصل شده فراهم کرد.

وی با اشاره به این که بند «ق» تبصره ٢ بودجه سال ١٣٩٣ در سال ٩٤ با عنوان قانون ماده ١٢ رفع موانع تولید رقابت پذیر ادامه یافته است، یادآور شد: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای استفاده از این ظرفیت قانونی توانست سال گذشته ٧ طرح بهینه سازی انرژی را در قالب «ق» به ارزش ٢٢ میلیارد دلار را تهیه و مجوزهای لازم را از شورای اقتصاد اخذ کند و در حال حاظر نیز منتظر تصویب ٣ طرح دیگر از سوی این شوراست.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در پایان تاکید کرد: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت آمادگی دارد پیشنهادهای مطرح شده در استانها را در قالب طرحهای صرفه جویی انرژی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و در صورتی که از نظر اقتصادی قابلیت بازگشت سرمایه داشته باشد برای دریافت مجوز از شورای اقتصاد در قالب مصوب قانونی اقدام کند.

۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۳۳
تعداد بازدید : ۷۳۴