گزارش دویچه وله از بازار پر نفت جهان و پایین آمدن قیمت آن

گزارش دویچه وله از بازار پر نفت جهان و پایین آمدن قیمت آن
سایت خبری رادیو صدای آلمان (دویچه وله) به نقل از یک کارشناس اتحادیه اقتصاد نفت نوشت: روند کاهش قیمت نفت ادامه خواهد یافت همین حالا هم بهای یک بشکه نفت دریای شمال در مقایسه با یک سال پیش نصف شده است.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، درادامه گزارش دویچه وله آمده است: آلکساندر فون گراسدورف از 'اتحادیه اقتصاد نفت' در برلین می گوید که یک سال پیش بهای یک بشکه نفت دریای شمال 110 دلار بود و حالا به 55 دلار یعنی نصف رسیده است. نفت خام آمریکا از نوع WTI اخیرا به زیر 50 دلار رسیده است.

به گفته وی، مدتی طول خواهد کشید تا ایران بتواند صادرات نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و دراین مدت روند کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت.

این گزارش ادامه داد: کارشناسان مواد معدنی کومرث بانک تخمین می زنند که ایران بتواند تا نیمه سال 2016 روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت بیشتر استخراج کند. در حال حاضر صادرات کشورهای عضو اوپک روزانه بیش از 30 میلیون بشکه است.

فون گراسدورف، در ادامه دلایل متعددی برای کاهش کنونی بهای نفت می آورد. از جمله افزایش تولید نفت در آمریکا و کاهش تقاضا در چین.

** تولید نفت آمریکا

تنها در سال گذشته آمریکا تولید نفت خود را تا 16 درصد بالا برد و به 516 میلیون بشکه افزایش داد. با وجود این که تولید نفت آمریکا به روش بحث برانگیز فرکینگ انجام می شود،اما با این وجود این کشور پس از عربستان سعودی و روسیه، سومین کشور تولید کننده نفت است.

آلکساندر فون گراسدورف اضافه می کند:از سوی دیگر هم سرو کارمان با چین است که رشد اقتصادی آن به شکلی که انتظار می رفت ادامه پیدا نکرد و این بر تقاضای نفت تاثیر دارد. علاوه بر این در بازارهای در حال ظهور مثل روسیه و برزیل نیز رشد اقتصادی دچار وقفه است و تقاضای نفت در این کشورها نیز پایین آمده است. با وجود همه این ها، باید به سیاست اوپک نیز توجه کرد که با قبل تغییر کرده است.

به گفته این کارشناس اتحادیه اقتصاد نفت، قبلا اوپک می توانست قیمت نفت را در بازارهای جهان با کنترل میزان تولید کشورهای عضو خود بالا نگه دارد. اما امروزه این کارتل دیگر مانند گذشته قدرتمند نیست و با 1،7 میلیارد تن تولید نفت در سال حدود سهمی نزدیک به 40 درصد تولید نفت جهان را دارد.

با وجود این؛اوپک هنوز نقش مهمی دارد و تلاش می کند با این تولید بالا سایر عرضه کنندگان نفت را از بازار خارج کند.منظور از سایر عرضه کنندگان آمریکاست.

این کارشناس خاطرنشان می کند: پیش از این عربستان سعودی مدام تولید نفت خود را کنترل می کرد تا ثبات قیمت را حفظ کند. امروزه این کشور با ده میلیون بشکه نفت در روز احتمالا می خواهد قیمت نفت را تا حدی پایین بیاورد که روش فرکینگ برای استخراج نفت در آمریکا و کانادا دیگر به صرفه نباشد.

در این گزارش آمده است: آمریکا در سال های اخیر از رهگذر استفاده از فرکینگ به شدت واردات خود را کاهش داده است و در آستانه صدور نفت قرار گرفته است.

** بالا رفتن تقاضا در دراز مدت

براساس این گزارش، در کنار عرضه بالا و تقاضای نه چندان زیاد عوامل دیگری نیز دست اندرکارند.برای مثال،در حال حاضر دستکم در کشورهای صنعتی آن ارتباط تنگاتنگ میزان مصرف نفت با رشد اقتصادی که در گذشته وجود داشت، از یکدیگر گسیخته است. 

یک نمونه آن آلمان است که رشد اقتصادی هرچند کمی داشته اما مصرف بنزین در نیمه اول سال 2015 حدود 2 درصد کم تر شده است. علت استفاده بهینه از دیزل و بنزین و به کارگیری فناوری برای افزایش بازدهی این سوخت هاست. البته این فاکتوری جهانی نیست.کارشناسان تخمین می زنند که تقاضا برای نفت در 20 سال آینده حدود 35 تا 50 درصد افزایش خواهد داشت.

به گفته آلکساندر فون گراسدورف در آن زمان و موازی با افزایش تقاضا، ذخایر نفت در سراسر جهان نیز از رهگذر کشف منابع جدید و به کارگیری فناوری های نوین بزرگتر می شود.

او می افزاید: این واقعیت دارد که ذخایر نفت باوجود مصرف زیاد از 90 میلیون بشکه در روز در جهان سال به سال بزرگ تر می شوند و نه کوچک تر.این بزرگ تر شدن از یک سو به خاطر کشف ذخایر جدیدی در اقیانوس اطلس در سواحل آفریقا و آمریکا جنوبی و هم چنین به خاطر فناوری های جدید مانند فرکینگ است. با استفاده از همین تکنولوژی در حال حاضر روزانه سه میلیون بشکه نفت در کانادا تولید می شود. 
۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۰۹
تعداد بازدید : ۵۱۲