انگلیس از قافله کشورهای اروپایی برای احیای تجارت با ایران عقب ماند

انگلیس از قافله کشورهای اروپایی برای احیای تجارت با ایران عقب ماند
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با انتقاد از تعلل لندن در احیای روابط تجاری خود با ایران نوشت: در حالی که مرکب توافق هسته ای هنوز خشک نشده، رقبای ما در پاریس شروع به تعامل با ایران برای انعقاد قراردادهای تجاری کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف طی گزارشی نوشت: بزرگترین رقبای تجاری انگلیس در اروپا زمان را برای به دست آوردن میلیاردها پوند فرصت سرمایه گذاری در ایران از دست نداده اند.
در حالی که مرکب توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی هنوز خشک نشده، رقبای ما در پاریس شروع به تعامل با ایران برای انعقاد قراردادهای تجاری کرده اند.
در حالی که وزرای دولت انگلیس درگیر هجوم مهاجران خارجی برای عبور از کانال کالائیس هستند، همتایان فرانسوی آنها در تهران مشغول رایزنی های اقتصادی اند. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه  این هفته به تهران سفر کرد و از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای سفر به پاریس دعوت به عمل آورد.
وی به میهمانان حاضر در سفارت فرانسه گفت: «ما 2 کشور بزرگ مستقل هستیم.»
به رغم قول ویلیام هیگ در بیش از یک سال قبل برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، این سفارت هنوز بسته است.
فابیوس گفت: «با توافق جدید و لغو تحریم ها، اگر ایران مایل باشد، فرانسه قصد دارد در حوزه های مختلف حضور بیشتری داشته باشد.»
این گزارش افزود: البته تنها فرانسوی ها نیستند که در حال آمد و شد به تهران هستند. شرکت های آلمانی و هیئت های تجاری این کشور در بازسازی پل های سابق با شرکای احتمالی شان وقت را تلف نکرده اند. یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی متشکل از حدود 100 شرکت حتی قبل از توافق هسته ای به تهران سفر کرده بود.
اما در مقام مقایسه به نظر می رسد که دولت انگلیس در وضعیت انکار تاثیرات توافق هسته ای اخیر بر مبادلات تجاری قرار دارد. هرچند دولت انگلیس تمایلی به اقدام قبل از تایید اقدامات ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد، اما فعالان اقتصادی اینگونه نیستند. شرکت های انگلیسی، به خصوص در حوزه نفت و گاز در حال برنامه ریزی برای بازگشت به بازار ایران هستند. رویال داچ شل قبلا مذاکراتی را در مورد مسیر پیش رو با مقامات ایرانی انجام داد و باب دادلی، مدیر شرکت بی پی هفته گذشته در مورد اهمیت بازار ایران صحبت کرده است.
هر دوی این شرکت ها دارای تاریخچه ای طولانی در ایران هستند و هیچکدام تحمل عقب افتادن در میدان رقابت برای به دست آوردن بخشی از آخرین ذخایر باقیمانده نفت و گاز ارزان جهان را ندارند. اما شرکت توتال، رقیب فرانسوی آنها در نقطه آغاز از آنها پیشی گرفته است. بیژن نامدار زنگنه گفته: «فصل جدیدی از همکاری ها با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه میادین نفتی ایران آغاز خواهد شد.»
دیلی تلگراف در ادامه نوشت: در عین حال واضح است تا زمانی که لندن از عبور تهران از نقطه بی بازگشت در برنامه هسته ای اش مطمئن نشود، شرکت های انگلیسی هیچ کمکی از جانب دولت این کشور برای به دست آوردن مجدد جایگاه خود در بازار ایران دریافت نخواهند کرد.
وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرده: «اگر ایران به تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک پایبند باشد و تحریم ها برداشته شود، دولت انگلیس به تجار کمک خواهد کرد تا از فرصت های به وجود آمده بهره برداری کنند. تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامات ایران در مورد برنامه هسته ای اش را تایید کند، تحریم ها پابرجا باقی خواهد ماند و ما به اعمال سختگیرانه آنها ادامه خواهیم داد.»
تا قبل از تشدید تحریم های آمریکا، بانک های انگلیسی از شهرت خوبی در ایران برخوردار بودند. همچنین حساسیت هایی از سوی متحدان عرب انگلیس در مورد روابط نزدیک تجاری این کشور با ایران وجود دارد که دولت انگلیس باید آنها را در نظر بگیرد. پیگیری مشتاقانه برای ورود به بازار ایران می تواند موجب شود کشورهایی نظیر امارات و عربستان درهای خود را به روی تجار و سرمایه گذاران انگلیسی ببندند.

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۷۹۶