چشم امید تایلند به احیای تجارت با ایران

چشم امید تایلند به احیای تجارت با ایران
تایلند که به دلیل ضعف اقتصاد جهانی با افت صادرات خود به چین و اروپا مواجه شده است امیدوار است پس از لغو تحریم ها بتواند صادرات خود به ایران را احیا کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه تایلندی نیشن، در حالی که همه کشورها منتظر لغو تحریم ایران و ورود به بازار این کشور هستند تایلند نیز امیدوار است بتواند صادرات خود به این کشور خاورمیانه ای را احیا کند.

ایران در حال حاضر یازدهمین شرکت تجاری تایلند در خاورمیانه است. حجم تجارت دو کشور در سال 2014 به 357 میلیون دلار رسید.

گوتیما بونیاپرافاسارا، یک مقام وزارت بازرگانی تایلند گفت به ویژه صادرات برنج، غذاهای دریایی و خودروهای ون تولیدی تایلند به ایران می تواند افزایش یابد.

وی افزود: افزایش صادرات به ایران می تواند تا حد زیادی افت کلی صادرات تایلند را جبران کند. صادرات تایلند در ماه ژوئن با کاهش 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. در ماه می نیز صادرات این کشور 5 درصد کاهش یافته بود.

ضعف اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای کالاهای تایلندی در چین و اروپا به همراه بروز طوفان های متعدد عامل افت صادرات تایلند بوده است.

وزارت بازرگانی تایلند با هدف افزایش صادرات به ایران در نظر دارد نمایشگاهی با عنوان هفته تایلند 2015 در تهران برگزار کند و هیئتی تجاری را به ایران بفرستد و از هیئت ایرانی برای سفر به تایلند دعوت کند و در کنار آن شرکت های تایلندی را برای سرمایه گذاری در ایران تشویق نماید.

در حال حاضر شرکت های معدودی از تایلند در ایران فعالیت می کنند که از آن جمله شرکت پی تی تی است که در زمینه اکتشاف نفت و گاز فعال است، شرکت اس سی جی در زمینه تولید مواد پلاستیک و شرکت پرانتالای در زمینه تولید غذاهای دریایی.

به گفته هیئت سرمایه گذاری تایلند فرصت های دیگر سرمایه گذاری در ایران می تواند در حوزه های ساخت و ساز، کشاورزی، منسوجات، و تولید تجهیزات الکترونیکی و خودرو باشد.

ایران در سال های قبل بخش مهمی از برنج وارداتی خود را از تایلند تامین می کرد و هر ساله حدود 800 هزار تن برنج از این کشور وارد می کرد. اما در سال 2011 به دلیل خلف وعده یک صادرکننده تایلندی واردات برنج از این کشور را ممنوع کرد. این ممنوعیت در فوریه 2015 برداشته شده است.

 

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۵۶۳