توسعه فعالیت کنسرسیوم دانشگاه ها برای کمک به افزایش تولید: ان علمی دانشگاه ها برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی بسیج می شود

توسعه فعالیت کنسرسیوم دانشگاه ها برای کمک به افزایش تولید: ان علمی دانشگاه ها برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی بسیج می شود
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت شتاب دهی به فعالیت‌های کنسرسیوم افزایش تولید و ازدیاد برداشت را مهم ترین اولویت پژوهشی سال آینده این معاونت اعلام کرد.
 

دکتر محمدرضا مقدم در گفت و گو با خبرنگار شانا، با بیان این که امروز بحث ازدیاد برداشت و افزایش تولید به یکی از چالش‌ برانگیزترین حوزه‌های بالادست صنعت نفت تبدیل شده است، گفت: برای ساماندهی به فعالیت‌‌های کنسرسیوم، توان موجود در صنعت را بسیج کرده‌ایم زیرا تقویت این کنسرسیوم و تحق اهداف آن می‌تواند چالش‌های موجود در بحث ازدیاد برداشت را به حداقل برساند.

کنسرسیوم افزایش تولید و ازدیاد برداشت نفت که با مشارکت تعدادی از مراکز دانشگاهی کشور شکل گرفته است، اهدافی چون تجمیع امکانات و زیرساخت‌های دانشگاهی و آغاز جهاد علمی برای رسیدن به افزایش ضریب بازیافت، طراحی و اجرای پروژه‌های پژوهشی اثربخش و محصول محور در مقیاس پایلوت و میدان، ایجاد پشتوانه علمی برای پشتیبانی از پروژه های کلان ملی، برنامه‌ریزی و تلاش برای دستیابی به فناوری‌های نوین و اجرای پروژه‌های بین‌المللی ازدیاد برداشت را دنبال می‌کند.

از جمله مزایای تشکیل این کنسرسیوم و آغاز فعالیت آن هم‌افزایی علمی، تجربی و فنی امکانات موجود در دانشگاه‌های کشور، جلوگیری از چند باره کاری در زمینه پژوهش و فناوری، کاهش هزینه‌های پژوهش و عملیاتی، ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت، پاسخ‌گویی به کارفرما و تقویت بنیه علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جدید عنوان شده است.

تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی برای ساماندهی به پایان‌نامه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت از تهیه آیین‌نامه‌هایی برای ساماندهی پایان‌نامه‌های دانشجویی خبر داد و تاکید کرد: پایان‌نامه‌هایی که در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نوشته می‌شود، منابع غنی برای کارهای پروژهشی هستند که با ساماندهی می‌توان به نحو مطلوب از آ‌نها استفاده کرد.

مقدم با بیان این که معمولا در کشورهای پیشرفته صنایع نیازهای خود و منابع مالی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهند و بعد از آن دانشگاه، اساتید و دانشجویان را طبق نیاز اعلام شده بسیج می‌کنند تا یک پروژه به سرانجام برسد، افزود: این همان مدل موفقی است که ما نیز در صدد رسیدن به آن هستیم و اعتقاد داریم کار کردن به این شکل می‌تواند اثربخش و نتیجه بخش باشد.

وی گفت: این شیوه کار علاوه‌بر این که به دانشجویان انگیزه‌های لازم را می‌دهد، به دلیل نظارت‌های خوبی که روی آنها اعمال می‌شود، دارای استانداردهای خوبی است و به اصطلاح در مرزهای دانش قرار دارد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ۱۶:۵۹
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۵