تولید گازوئیل یورو۴ پالایشگاه شازند نصف شد

تولید گازوئیل یورو۴ پالایشگاه شازند نصف شد
مشکلات در روند تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک همچنان ادامه دارد؛ پیش از این کاهش تولید بنزین یورو۴ و این بار نصف شدن تولید گازوئیل.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اشکالات پیش آمده در واحد آر.سی.دی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند ــ اراک در زمان تعمیرات سالانه موجب شد که تولید بنزین یورو4 این واحد پالایشی کاهش چشمگیری داشته باشد.

با تصمیم مدیران پالایشگاه شازند تصمیم گرفته شد خوراک مورد نیاز واحد آر.اف.سی.سی. به یک شیوه غیراقتصادی و از طریق واحد ایزومایکس ــ واحد تولید گازوئیل ــ تأمین می‌شود؛ اگرچه تولید بنزین به حجم سابق بازگشت اما علاوه بر اینکه فرآورده نفتی مورد نظر برخی شاخص‌های استانداردهای یورو4 را ندارد، اکنون تولید گازوئیل پالایشگاه از روزانه 12 میلیون لیتر به شش میلیون لیتر کاهش یافته است.

شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند اراک با ظرفیت 150هزار بشکه در روز در سال 1373 به بهره‌برداری رسید و کمی بعد ظرفیت آن به 170هزار بشکه در روز رسید. طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولید آن از سال 1385 به‌ارزش شش‌میلیارد یورو و با هدف افزایش ظرفیت تا 270هزار بشکه در روز آغاز شد.

این طرح در بهمن ماه 1391 با راه اندازی واحد بسیار پیچیده بنزین سازی RFCC  و واحدهای پایین‌دستی آن تکمیل و امکان تولید روزانه 16میلیون لیتر بنزین یورو4 فراهم شد اما این واحد پالایشی در یک سال و نیم گذشته دچار حوادثی شد که علاوه بر تحمیل خسارت‌های مالی، تعدادی فوتی و مصدوم به جا گذاشت.

هم اکنون ظرفیت تولید گازوئیل یورو4 در کشور 23 میلیون لیتر است که سهم پالایشگاه شهید تندگویان تهران روزانه 11 میلیون لیتر و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک 12 میلیون لیتر است.

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۲۴
تعداد بازدید : ۵۵۶