صادرات ٣,١ میلیون تن محصول پتروشیمی

صادرات ٣,١ میلیون تن محصول پتروشیمی
صادرات محصولات پتروشیمی در چهار ماه نخست امسال از سوی بازرگانی پتروشیمی از مرز ٣,١ میلیون تن گذشت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، شرکت بازرگانی پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه بیش از ٣,١ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش ٨٧٠ میلیون دلار صادر کرده است.

هم اکنون فروش بیشتر محصولاتی که از طریق بازرگانی پتروشیمی عرضه می شوند مانند، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و الیاف پتروشیمی تندگویان، پی وی سی پتروشیمی اروند،آلکیل بنزن خطی (LAB) پتروشیمی بیستون، استایرن مونومر پتروشیمی پارس، بنزن پتروشیمی بوعلی،‌ پلی اتیلن پتروشیمی مهر، تولوئن دی ایزوسیانات (TDI) پتروشیمی کارون با هماهنگی انجام شده با هلدینگ خلیج فارس و مجتمعهای زیرمجموعه و دیگر مجتمعها به صورت اعتباری نیز انجام می شود.

 توافق هسته ای ایران و کشورهای ٥+١ صبح روز سه شنبه ١٤ ژوییه در وین به سرانجام رسید، این توافق را می توان پیروزی دیپلماسی بردبارانه ایرانیان دانست، زیرا پس از تقریبا چهاردهه، این توافق، که برای به دست آمدنش راهی طولانی طی شد، این امید را در دل برمی‌انگیزد که یکی از بزرگترین تمدنهای جهان با منابع بی شمار نفت، گاز و پتروشیمی ـ نه فقط به ایرانیها بلکه به همه کشورهای جهان عرضه شود؛ پس غرب باید فرصت را غنیمت بشمرد. این توافق به ایران فرصت می‌دهد که به همکاری تازه‌ای با غرب برسد.

هم اکنون زمینه برای بهبود وضع صادرات پتروشیمی ایران آماده شده و این کشور در انتظار رسیدن مرحله عملیاتی شدن توافق هسته ای با کشورهای گروه ١+٥ است؛ با این وجود بازرگانان دست کم برای مدتی انتظار تغییر خاصی به دلیل ورود دوباره ایران به بازار جهانی تجارت پتروشیمی ندارند.

همزمان، تلاش دیپلماتها برای عملی کردن توافق هسته ای مدیران ارشد شرکتهای بزرگ نفتی اروپا مانند شرکت انگلیسی-هلندی شل و انی که به منظور بررسی فرصتهای سرمایه گذاری در ایران حضور می یابند، همچنین تهران میزبان بازرگانان و کارشناسان صنعت پتروشیمی است.

به گفته ادورادو فان زلر نتو، رئیس بخش نفت و مواد شیمیایی شرکت مشاوره ای رونالد برگر استراتژی کانسولتنت، مستقر در دوبی، ایران امروزه برای هر شرکت و سرمایه گذاری به یک اولویت در تجارت پتروشیمی خاورمیانه بدل شده است.

براساس برآوردهای انجام شده، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی هم اکنون سالانه ٦٠ میلیون تن است در حالی که ١٧ میلیون تن از آن در سال به خارج از کشور صادر می شود.

نمایندگان شرکتهای مختلف تجاری در دوبی سالهاست به دنبال آن هستند تا بتواند قراردادای با تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در منطقه امضا کنند و به این دلیل امسال بارها به تهران سفر کرده اند، بعضی از این شرکتها حتی نمایندگی دائمی در تهران تاسیس کرده اند تا به محض دستیابی به توافق هسته ای در ایران دست به کار شوند.

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۵۷۱