افزایش تولید نفت منطقه بهرگان به 180 هزار بشکه در روز

افزایش تولید نفت منطقه بهرگان به 180 هزار بشکه در روز
همگام با توسعه تولید نفت از فلات قاره، تولید نفت خام از منطقه بهرگان به روزانه 180 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.
 

رئیس منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: برنامه ریزی برای افزایش تولید این میدان ها انجام شده و پیش بینی ها حاکی از افزایش تولید منطقه در آینده نزدیک است.

محمد رضا خواجه جهرمی گفت: اقدام های خوبی برای تولید صیانتی و نیز افزایش ضریب بازیافت در  منطقه بهرگان در دست اقدام است.

وی ادامه داد: این منطقه یکی از 6 منطقه فلات قاره است که در بخش تولید و بهره برداری از میدان های نفتی در دریا سابقه ای 50 ساله دارد.

محمدرضا خواجه جهرمی افزود: در 10 سال گذشته 20 پروژه عمرانی در این منطقه اجرا شده و 12 پروژه صنعتی و تاسیساتی به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: منطقه بهرگان دارای چهار میدان نفتی و بهرگانسر و هندیجان، قدیمی ترین میدان این منطقه است که بهره برداری از آنها اواخر دهه 1330 آغاز شد؛ میدان های سروش و نوروز نیز، از دیگر میدان های این منطقه است.

جهرمی تصریح کرد: با حفاری و توسعه چاه های جدید، تولید در منطقه بهرگان افزایش می یابد و در قالب یک برنامه پنج ساله که از امسال برنامه ریزی شده است، انتظار می رود تا پایان برنامه پنجم به 80 درصد ظرفیت تولید دست یابیم.

کیفیت مطلوب نفت خام تولیدی منطقه بهرگان
رئیس منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره اظهار کرد: ای پی آی نفت خام های سروش و نوروز به ترتیب 19 و 21 است، ولی از لحاظ ترکیبات گوگردی بسیار مطلوب است، زیرا دو عنصر خورنده فلزات در نفت این دو میدان وجود ندارد و یکی از نفت های شیرین شرکت نفت فلات قاره به شمار می آید.

خواجه جهرمی ادامه داد: نفت بهرگانسر و هندیجان دارای ای پی آی 26 تا 27 است که با خط لوله 16 اینچ دریایی به طول 55 کیلومتر به خشکی منتقل و ذخیره سازی و سپس با گوی شناور صادرمی شود.

رئیس منطقه بهرگان گفت: این منطقه حدود 700 نفر نیروی انسانی رسمی دارد که حدود 40 درصد از آنان را افراد بومی هستند، ضمن آن که 80 درصد از نیروهای پیمانکاری، بومی هستند.

جهرمی ادامه داد: قرارداد مطالعات مخزنی میدان سروش با یک شرکت مشاور داخلی منعقد شده است و مخزن این میدان که یکی از غنی ترین میدان ها از نظر انباشت اولیه نفت است، افزایش تولید خواهد داشت.

رئیس منطقه بهرگان تصریح کرد: در میدان نوروز 17 چاه جدید حفاری شده است و از چهار چاه قدیمی نیز، تولید نفت انجام می شود.

وی ادامه داد: در میدان سروش 11 چاه پمپی وجود دارد که از آنها بهره برداری می شود و چاه دوازدهم نیز در حال حفاری و تکمیل است.

جهرمی افزود: تاسیسات این منطقه به طور کامل نوسازی شده است و در منطقه بهرگان تاسیسات قدیمی وجود ندارد، همچنین تاسیسات میدان های سروش، نوروز و بهرگانسر به طور کامل نوسازی شده اند.

وی اظهار کرد: همزمان با نوسازی تاسیسات دریا، تاسیسات خشکی منطقه بهرگان نیز، نوسازی شده است.

رئیس منطقه بهرگان ادامه داد: شناور سورنا به عنوان پایانه صادراتی این منطقه با قدمت 36 ساله که نفت سروش و نوروز را صادر می کند، باید بازسازی و تعمیر کامل شود و با برنامه ریزی های انجام شده، به زودی شناور دو جداره تازه خریداری شده به نام خلیج فارس با ظرفیت 2.2 میلیون بشکه وارد آب های ایران خواهد شد.

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ۱۷:۰۱
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۰۳