پیشرفت ٨٩ درصدی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی

پیشرفت ٨٩ درصدی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی
پیشرفت فیزیکی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تا انتهای خردادماه امسال به ٨٩,٧ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از جمله فازهایی هستند که در اولویت نخست تامین منابع برای بهره‌برداری قرار دارند و براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار شده  این فازها تا پایان امسال به صورت رسمی افتتاح شوند.

قرارداد اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در سال ٨٥ نهایی و از سال ٨٦ آغاز شد، براساس برآوردهای اولیه این پروژه باید در طول ٥٢ ماه به بهره‌برداری می‌رسید اما روند کند اجرای پروژه سبب شد تا در سال ٩١ این پروژه ملی در فهرست طرحهای مهرماندگار دولت وقت قرار گیرد تا با تمرکز  فعالیتها و تخصیص منابع مالی تا پایان دولت دهم (مردادماه ٩٢) به بهره‌برداری برسد، اما این مهم محقق نشد به نحوی که تا استقرار دولت یازدهم یعنی ابتدای شهریورماه ٩٢، از پیشرفت ٧٧,٨ درصدی برخوردار شد، به همین دلیل این فازها نیز همانند فاز ١٢ پارس جنوبی در اولویت نخست تامین منابع برای تولید گاز از این میدان مشترک قرار گرفتند.

تجهیز منابع و تامین مالی پروژه سبب شد تا این پروژه در دو سال دولت یازدهم از پیشرفت ١١,٩ درصدی برخوردار باشد به نحوی که تا انتهای خردادماه امسال (٩٤) به پیشرفت ٨٩.٧ درصدی رسیده است. 

حسن بویری، مجری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی پیش از این به شانا گفته بود:" هم اکنون از سکوی فاز ١٨ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٥ میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود." 

گاز تولیدی در سکوی A فاز ١٨ برای فرآورش به پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ارسال می‌شود که با استفاده از آن، هم اکنون این پالایشگاه بیش از ٣١ میلیون مترمکعب گاز به خط لوله سراسری تزریق می‌کند.

تا خردادماه امسال، روزانه از ٩ حلقه چاه سکوی A فاز ١٨ پارس جنوبی بیش از ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌شد، ضمن آن‌که به محض آمادگی پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی برای فرآورش گاز ترش دریا، ارسال گاز در سکوی A فاز ١٧ نیز آغاز می‌شود.

هدف از اجرای پروژه های فازهای ١٧ و ١٨ تولید  روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز، ٨٠  هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد است. 

به گزارش شانا، فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی بوسیله کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سهم ٤٨ درصد به عنوان رهبر کنسرسیوم، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) با سهم ٣١ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا با سهم ٢١درصد در دست اجراست.

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۴۴۹