فاز 19 پارس جنوبی گوی سبقت را از دیگر فازها ربود

فاز 19 پارس جنوبی گوی سبقت را از دیگر فازها ربود
فاز 19 پارس جنوبی با پیشتازی در بین دیگر فازها، گاز را از اوایل زمستان سال‌جاری به شبکه سراسری تزریق می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاز 19 پارس جنوبی جزء پروژه‌های35 ماهه است که قرارداد این فاز در تاریخ 15 ژوئن سال 2010 (25 خردادماه 1389)، میانشرکت نفت و گاز پارس از طرف شرکت ملی نفت ایران و به عنوان کارفرما و کنسرسیومشرکت‌های پتروپارس، تاسیسات دریایی و شرکت پتروپارس ایران به رهبری شرکتپتروپارسب  په عنوان پیمانکار EPC منعقد شده است. 

براساس این گزارش این پروژه شامل احداث تاسیسات خشکی (Onshore) در محدوده کارشرکت پتروپارس ایران، احداث تاسیسات فراساحل (Offshore) شامل سکوها و خطوط لوله و در محدوده کار شرکت تاسیسات دریایی و حفاری (Drilling) چاه‌ها در محدوده شرکتپتروپارس است. تاسیسات خشکی پروژه در منطقه تنبک در استان بوشهر و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به اجرا در می‌آید و چاه‌ها و سکوهایفراساحل در فاصله حدود 120 کیلومتری از ساحل خلیج فارس واقع شده است. تاسیسات خشکی پروژه شامل عملیات تسطیح و آماده‌سازی زمینپالایشگاه، سکوی، تاسیسات آبگیر و احداث پالایشگاه است. 

همچنین مساحت زمین پالایشگاه حدود 216.3 هکتار می‌باشد. مهندسی پایه این پروژه طبق قرارداد قبلاً انجام شده است و فقط صحه‌گذاری آن توسطکنسرسیوم انجام می‌شود. طبق قرارداد اجرای تاسیسات خشکی پروژه بر اساس مدارک فازهای 15و 16 پارس جنوبی و اجرای تاسیسات دریایی پروژه بر اساس مدارک فازهای 9و 10 پارس‌جنوبی خواهد بود. همانند سایر فازها، سکوهای این فاز نیز به شبکه به هم پیوسته کامل فیبرنوری متصل می‌گردد کهامکان نمایش و کنترل سکوهای دریایی در فازهای مختلف پارس‌جنوبی را دارا است. این بخش در محدوده کار شرکت پتروپارس ایران است. 

چندی پیش محمد جواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس گفته بود که فاز 19 نیز سرآمد پروژه‌های 35 ماهه پیشرفت بسیار مطلوبی دارد به طوریکه ازدو فاز آن 50 میلیون مترمکعب گاز برداشت خواهد شد. 

وی اضافه کرده بود از نظر زمانبدی از بقیه شرکت‌ها جلوتر هستیم و براساس پارامترهایی که داریم در صورت تخصیص منابع و با تلاش همکاران بتوانیم در سال 94 به تولید اولیه برسانیم. 

حمیدرضا مسعود مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت این فاز اظهار داشت: این پروژه از 4 پلان یا بخش اصلی شامل حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله گاز و تاسیسات خشکی تشکیل شده است. 

وی تصریح کرد: قرار است در این فاز 21 حلقه چاه حفاری شود که حفاری 15 حلقه چاه به اتمام رسیده و بر روی یک سکو حفاری 5 حلقه نیز تکمیل شدهاست به طوری عملیات حفاری از پیشرفت 98 درصدی برخوردار است. 

مسعودی با اشاره به اینکه 4 سکو در این فاز فعالیت می‌کند گفت: از این تعداد 2 سکوی اقماری و 2 سکوی است که هر سکوی اصلی با اقماری حدود یکمیلیارد فوت مکعب گاز از چاه‌ها برداشت خواهد شد. 

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی افزود: گاز توسط خطوط 32 اینچ به پالایشگاه منتقل خواهد شد هم اکنون خطوط لوله و سکو از 86 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. 

مسعودی تاکید کرد: در این فاز روزانه 400 تن گوگرد،2 هزار تن پروپان، 1200 تن گاز مایع بوتان، 2550 تن اتان برای خوراک واحدهای پتروشیمی و 50 میلیونمترمکعب گاز شیرین و 80 هزار بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد. هم‌اکنون این پالایشگاه معادل 86 درصد پشیرفت دارد. 

وی ادامه داد: با تخصیص منابع مالی پیش‌بینی می‌شود تا اوایل زمستان سال‌جاری 500 میلیون فوت مکعب گاز به شبکه سراسری تزریق شود. 

مسعود تاکید کرد: قرارداد این پروژه 4.8 میلیون دلار بوده و پیمانکار این فاز شرکت پتروپارس که کار حفاری در خشکی و تاسیسات را برعهده دارد همچنین در بخش تاسیسات فراساحل سکو و خطوط لوله شرکت تاسیسات دریایی ارائه خدمات می‌کند.
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۷
تعداد بازدید : ۵۹۰