ورود بانک‌ها به پروژه‌های نفتی: مبادا بخش خصوصی مغفول واقع شود

ورود بانک‌ها به پروژه‌های نفتی: مبادا بخش خصوصی مغفول واقع شود
ورود برخی از بانک‌های داخلی به طرح‌های نفتی موجب شده که آن‌ها نتوانند نسبت به پرداخت سریع وام و تامین اعتبار مالی مورد نیاز بخش خصوصی فعال در صنعت نفت اقدام کنند.
بحث تامین مالی پروژه‌های نفتی از طریق منابع مالی بانک‌های داخلی در پی محدودیت‌های صورت گرفته در زمینه صنعت نفت کشور و کافی نبودن منابع داخلی وزارت نفت برای پیشبرد پروژه‌های نفتی از چندی پیش مطرح شد.

در این شرایط بانک‌ها از طریق صندوق‌های انرژی که در واقع کنسرسیومی متشکل از شرکت‌ها و مجموعه‌های فنی، اجرایی و مهندسی است، به سرمایه گذاری در پروژه‌های صنعت نفت کشور اقدام کردند و به دلیل توانایی مالی توانستند قرار‌داد برخی از طرح‌های توسعه‌ای نفتی را بر عهده گیرند.

اما فعالان بخش خصوصی عقیده دارند که حضور بانک‌ها در پروژه‌های نفنی سبب شده است که بخش خصوصی صنعت فعال در صنعت نفت برای دریافت وام و تامین اعتبار مورد نیاز با مشکل روبه‌رو شود؛ به گونه‌ای که دریافت منابع مالی از بانک منوط به همکاری بخش خصوصی به عنوان قسمتی از آن بانک شده است.

به گزارش ایسنا، بانک ملت نخستین بانک بود که با تشکیل صندوق انرژی تامین منابع مالی 41 پروژه نفتی شرکتهای ملی مناطق نفت خیز جنوب، نفت و گاز پارس، نفت مناطق مرکزی، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت، به ارزش حدود 9 میلیارد دلار را برعهده گرفت.

تاکنون فقط 500 میلیون دلار از سرمایه اعلام شده جذب این طرح ها شده است و بر اساس برنامه‌ باید حدود سه میلیارد دلار از این رقم تا پایان امسال جذب طرحهای نفتی شود.

عبدالمحمد دلپریش - مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، در این باره اعلام کرد که شرکت ملی نفت ایران مجوز سرمایه گذاری حدود 4.5 میلیارد دلار را از طریق بانک صادرات برای حضور در پروژه‌های نفتی دریافت کرده است.

بانک توسعه صادرات ایران نیز باید تا پایان سال 1393 مبلغ پنج میلیارد یورو برای تأمین مالی طرح های صادراتی زودبازده نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اختصاص دهد.

علاوه براین شرکت ملی نفت ایران برای سایر پروژه‌های خود با سایر بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری داخلی همچون بانک سینا، بانک سامان، بانک تجارت، بانک سپه، بانک اقتصاد نوین وبانک پاسارگاد در حال مذاکره است.

جناب آقای ابراهیمی
دبیرکل محترم اتحادیه
با سلام؛ به پیوست هزینه ایجاد تغییرات در سایت اتحادیه با هدف به روزرسانی، استفاده از دستاورد های جدید انتشار اخبارو اطلاعات و ارتقاء قابلیت های نسخه فعلی تقدیم می گردد. خواهسمند است در صورت موافقت دستور فرمایید اقدام لازم صورت پذیرد.
ردیف
خدمات
برآورد هزینه (ریال)
توضیحات
1
طراحی
15،000،000
هزینه طراحی جدید صفحات و header و ارایه سه نمونه طرح پیشنهادی به همراه پیاده سازی طرح مورد توافق بوسیله یک گرافیست
 
2
بارگذاری تغییرات
10،000،000
اعمال طرح از سوی کارشناسان شرکت تولید کننده نرم افزار سایت
 
3
ثبت نام اینترنتی اعضاء
10،000،000
ثبت فیلدهای دریافت اینترنتی اطلاعات اعضاء جدید و امکان گزارش گیری اطلاعات آن با امکان پرداخت آنلاین حداقل چهار بانک
 
4
قابلیت های جدید سایت
15،000،000
خرید ماژول های استفاده از فلش در سایت، افزایش حجم دانلود، فلش آلبوم، مدیریت فرم بر مبنای بانک اطلاعاتی، rss، نظرسنجی و ...از شرکت توالید کننده نرمافزار سمپا.
 
جمع
50،000،000
با عملیاتی شدن طرح، نوسان 20 درصدی در قیمت ها پیش بینی می شود.
 
 
با احترام
نصیری
 
۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ۱۷:۱۹
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۱۵۵