منعی برای فعالیت مشترک شرکتهای ایرانی و آمریکایی وجود ندارد

منعی برای فعالیت مشترک شرکتهای ایرانی و آمریکایی وجود ندارد
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی با استقبال از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع نفت و گاز گفت: منعی برای فعالیت شرکتهای آمریکایی در صنعت نفت وجود ندارد و خودتحریمی آنها موجب دور ماندن از بازار نفت ایران شده است.
جلیل جعفری بنه خلخال در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: هم‌اکنون و در شرایطی که امیدها برای لغو و برچیده شدن تحریمها پررنگ شده است باید بهترین استفاده را انجام دهیم و از ورود سرمایه افراد و شرکتها به داخل کشور استقبال کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم افزود: امنیت موجود در ایران یکی از مؤلفه‌های بااهمیت برای سرمایه‌گذاران است. باوجوداین، یکی از بخشهای با اولویت برای این نوع فعالیت، صنایع نفت و گاز است.

این نماینده مجلس نهم گفت: می‌توان با تعاملی سازنده با همه کشورها در اروپا و آمریکا و سایر نقاط جهان، بهترین نفع را برای منافع کشورمان جستجو و کسب کرد.

وی با اشاره به تلاشهای ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای با کشورهای گروه ١+٥ افزود: به نظر بنده هم‌اکنون اولویت نخست کشور شکوفای اقتصادی است البته در کنار این، عناصر اصلی حقوق هسته‌ای ایران نیز محفوظ مانده است.

مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی

جعفری بنه خلخال، گفت: باید به توسعه اقتصادی بیشتر ارزش داد تا عقب‌ماندگی‌های حوزه اقتصاد جبران شود؛ بنابراین، برای رسیدن به این هدف نیازمند توسعه و ورود سرمایه‌گذاری شرکتهای تخصصی نفت و گاز هستیم البته این به معنای آسیب‌پذیری شرکتهای داخلی نیست. ازاین‌رو، وزارت نفت به‌طور حتم در برنامه‌های پیش روی نحو مشارکت شرکتهای داخلی با خارجی برای انجام طرحها را تدوین می‌کند.

این نماینده مجلس نهم، همراهی شرکتهای داخلی با خارجی را سبب رشد آن‌ها دانست و گفت: با این سازوکار شرکتهای داخلی به‌جای زیان با رشد مواجه خواهند شد. ازاین‌رو، به‌طور حتم تمهیدات لازم را وزارت نفت پیش‌بینی کرده و می‌کند.

وی گفت: درنهایت ما از حضور شرکتهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز استقبال می‌کنیم.

خودتحریمی آمریکایی

جعفری بنه خلخال، با اشاره به سؤالی در خصوص تفاوت شرکتهای اروپای و آمریکای نیز افزود: ما فرقی بین شرکتهای اروپایی و آمریکای نمی‌بینیم اگر شرکتهای آمریکای در داخل کشور خودشان منعی نداشته باشند برای ما فرقی نمی‌کند.

وی بااین‌حال تصریح کرد: هر شرکتی که قرار است در داخل ایران کار کند باید بر اساس قوانین و ضوابطی که در داخل کشور تدوین می‌شود کار کند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی گفت: به نظرم با پیش‌بینی تمهیدات مطلوب‌تر اشتیاق شرکتهای خارجی برای حضور در ایران فزونی می‌یابد.

وی درباره نرخ بازگشت سرمایه در ایران هم یادآوری کرد: نرخ سود سرمایه‌گذاری در ایران به نسبت همسایگانی مانند ترکیه و حتی اروپا بیشتر است. ازاین‌رو، این برای سرمایه‌گذاران جاذبه تلقی می‌شود. سودآوری سرمایه‌گذاری در ایران به نسبت اروپا چند برابراست بنابراین بازار ایران برای شرکتهای نفتی و گازی پرمنفعت است.
۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۶۵۶