نصب و راه‌اندازی مخزن جاذب کلر در پتروشیمی کیمیا بندرامام

نصب و راه‌اندازی مخزن جاذب کلر در پتروشیمی کیمیا بندرامام
دومین مخزن جاذب کلر به همت و کوشش متخصصین توانمند داخلی در واحد تولید MTBE شرکت کیمیا بندر امام نصب و در سرویس قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا، عباس معصومیان، مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام با اعلام این خبر اظهار داشت: در طراحی پیشین واحد MTBE تنها یک مخزن حاوی جاذب کلر تعبیه شده بود و با توجه به اینکه این جاذبها دارای پایه آلومینا و با قطر تقریبی ٢ تا ٥ میلی متر هستند، پس از جذب کلر و اشباع شدن قابل احیاء نیستند بدین سبب و پس از گذشت بازه زمانی ٦ تا ٩ ماه این واحد به مدت شش روز جهت تعویض جاذبهای موجود در مخزن مذکور از سرویس خارج می شد لذا به منظور جلوگیری از کاهش تولید و کسب سودی پایدار، با به کارگیری پتانسیلهای بالقوه کارشناسان و متخصصان داخلی پتروشیمی کیمیا و با تلاشی بی وقفه عملیات طراحی ،ساخت و نصب دومین مخزن جاذب کلر پایان و با موفقیت در سرویس قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کیمیا بندرامام افزود: متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE) ماده ای است که به منظور بالا بردن عدد اکتان بنزین استفاده می شود و به همین دلیل یک محصول استراتژیک و بسیار مهم برای کشور محسوب می شود.

وی با برشمردن مزایای نصب این مخزن در واحد MTBE ادامه داد: ماده اکسیژنه متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE)، از واکنش ایزوبوتیلن و متانول و در طی یک پروسه پیچیده و تحت کاتالیستها و جاذبهای خاص حاصل می شود که در بین آنها جاذبهای موجود در مخزن D-٢٠٠٦ این واحد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معصومیان ضمن اشاره به فرآیند عملکرد جاذبهای کلر موجود در این مخزن افزود: در مرحله دی هیدروژناسیون تولید محصول متیل ترشری بوتیل اتر(MTBE) و به جهت پیشرفت بیشتر واکنش،کلر تزریق می شود که لازم است این مقدار کلر تزریق شده بدلیل خورندگی بالا در ادامه فرآیند توسط جاذب های موجود در مخزن D-٢٠٠٦‌ از چرخه تولید حذف شود.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی بندرامام هم اکنون واحد MTBE شرکت کیمیا بندرامام با تولیدی معادل ١١٠٧ تن در روز در سرویس است که این میزان تولید، ١٠٧ درصد برنامه تولید مصوب را پوشش میدهد، و این امر موجب افزایش ٨ میلیون ‌لیتر ماده  MTBE در سال گشته و ارزش بالایی را نصیب این شرکت می کند. 

۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۵۶۰