مازاد عرضه در بازار مانع اصلی افزایش قیمت نفت خام

مازاد عرضه در بازار مانع اصلی افزایش قیمت نفت خام
تازه ترین نظرسنجی رویترز نشان می دهد که قیمت نفت در بازارهای جهانی تا پایان امسال روندی رو به رشد خواهد داشت و به دلیل افزایش تقاضا در سال ٢٠١٦، این رشد ادامه می یابد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، نظر سنجی ماهانه این خبرگزاری از تحلیلگران نشان می دهد که قیمت نفت دوباره کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود در ٦ ماه گذشته رسیده است، اما انتظار می رود رشد تقاضا به روند رشد قیمتها سرعت بخشد.

نظرسنجی از ٣٠ تحلیلگر صنعتی و بانکی نشان می دهد که عرضه جهانی نفت خام و افزایش ارزش دلار می تواند قیمت نفت را کاهش دهد و هزینه های سوخت را تا چند سال آینده پایین ترین از سطح میانگین کنونی نگه دارد.

به گفته کارستن فریتچ، تحلیلگر موسسه کومرزبانک در فرانکفورت، پایین بودن قیمتها ناپایدار است و بیشتر به دلیل ارزان فروشی بیش از حد سلفهای نفت در بازار رخ داده است.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه شنبه (پنجم مرداد ماه) به ٥٢ دلار و ٢٨ سنت برای هر بشکه و پایین ترین سطح از دوم فوریه امسال رسید؛ دلیل این افت قیمت، مازاد عرضه و رشد ارزش دلار به همراه نگرانی هایی که از عملکرد اقتصادی چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان، در بازار به وجود آمده بود. 

عربستان سعودی در حال رکورد شکنی در تولید نفت از میدانهای خود است تا بتواند سهم بیشتری از بازار در دست گیردو تحلیلگران معتقدند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم اکنون روزانه سه میلیون بشکه بیشتر از نیاز بازار به نفت خام این اعضای این سازمان تولید می کند.

قیمت جهانی نفت خام هم اکنون به حدی رسیده است که برداشت نفت خام برای بسیاری از تولیدکنندگان بویژه پروژه های تولید انواع نفت نامتعارف دیگر به صرفه نیست؛ از جمله این تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هستند که از این سطوح قیمتی بیشترین ضرر را کرده اند، البته تحلیلگران معتقدند که قیمتها در هفته های پیش رو رشد خواهد داشت.

این نظر سنجی پیش بینی کرده است که قیمت نفت تا پایان امسال به ٦٠ دلار و ٦٠ سنت برای هر بشکه و تا پایان سال ٢٠١٦ به ٦٩ دلار برای هر بشکه می رسد. این در حالی است که میانگین قیمت نفت در بازارهای جهانی امسال تاکنون ٥٩ دلار برای هر بشکه و پایین تر از رقم ١٠٠ دلار در سال ٢٠١٤ بوده است.

بنابراین نظرسنجی، نفت خام سبک شیرین آمریکا در سال ٢٠١٥ به میانگین ٥٤ دلار و ٩٠ سنت و سال آینده به ٦٣ دلار و ٨٠ سنت برای هر بشکه می رسد که از میانگین قیمت آن از ابتدای امسال تاکنون که ٥٣ دلار بوده است بیشتر خواهد بود.

١١ تحلیلگر که در نظر سنجی ماه پیش نیز شرکت کرده بودند پیش بینی خود را از قیمت نفت خام برنت دریای شمال پس گرفتند و پیش بینی کمتری از قیمت آن برای ماههای آینده داشتند. ١٥ تحلیلگر دیگر بر سر حرف خود باقی ماندند، ١٥ تحلیلگر دیگر نیز پیش بینی کردند که قیمت نفت شاخص برنت به بالای ٦٠ دلار و ٩٠ سنت برای هر بشکه می رسد.

توماس پو از موسسه کپیتال اکونومیکس معتقد است که تقاضای جهانی برای سوخت همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی واکنش نشان خواهد داد و تقاضا از پالایشگران چین و آمریکا افزایش می یابد.

 توافق هسته ای ایران نیز سبب می شود که نفت بیشتری از سوی ایران به بازارهای جهانی نفت روانه شود و باز هم قیمتها را کاهش دهد.

به گفته بلریس گیوگوس، یک تحلیلگر ارشد در موسسه تامسون رویترز، توافق هسته ای ایران تا همین الان نیز تأثیر خود را بر قیمتها گذاشته است.

۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۵۱۴