ارزیابی متفاوت بلومبرگ از تولید اوپک در ماه ژوئیه

ارزیابی متفاوت بلومبرگ از تولید اوپک در ماه ژوئیه
تازه ترین بررسی بلومبرگ حکایت از این دارد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژوئیه به دلیل افت تولید نفت عراق نسبت به رکود ثبت شده، با کاهش همراه شده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، اطلاعات به دست آمده بلومبرگ از شرکتهای نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران نشان می دهد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژوئیه با کاهش روزانه ٣٦٢ هزار بشکه به ٣٢ میلیون و ١٠٧ هزار بشکه در روز رسید.

پس از یک بازنگری افزایشی ٣٣٥ هزار بشکه ای در برآورد ماه ژوئن، تولید نفت خام اعضای اوپک به دلیل تغییر در تولید نفت خام عربستان سعودی، کویت، آنگولا و نیجریه، ماه گذشته میلادی به ٣٢ میلیون و ٤٦٩ هزار بشکه در روز رسید.

 قیمت نفت خام برنت، شاخصی که مبنای قیمت گذاری بیش از نیمی از انواع نفت خام جهان است، هفته گذشته در پی نگرانیها درباره رشد مازاد عرضه نفت خام در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شد.

بر پایه داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، ١٢ عضو اوپک که در پنجم ژوئن (١٥ خردادماه) در نشست ١٦٧ این سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه خود را تثبیت کنند، در ١٤ ماه گذشته از سقف تولید خود فرا رفته اند.

جان کیداف، یک تحلیلگر در موسسه اگین کپیتال ال ال سی (Again Capital LLC) مستقر در نیوییورک  که روی بازار انرژی متمرکز است، در این باره گفت: از آن جا که تولید نفت خام بسیاری از کشورهای عضو اوپک نزدیک به رکورد است، قیمتهای جهانی نفت خام همچنان تحت فشار خواهد بود.

قیمت نفت خام شاخص دابلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات آتی روز جمعه (نهم مردادماه) بازار بورس نیویورک (نایمکس) با یک دلار و ٤٠ سنت افت (سه درصد)، ٤٧ دلار و ٣٢ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد، میانگین هفتگی قیمت این شاخص نفتی بیش از ٢ درصد کاهش یافت.

میانگین قیمت نفت خام آمریکا در ماه ژوئیه با بیشترین مقدار کاهش از اکتبر ٢٠٠٨ یعنی ٢١ درصد افت همراه شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معملات آتی بازار آی سی یی (ICE) با یک دلار و ١٠ سنت افت، ٥٢ دلار و ٢١ سنت برای هر بشکه معامله شد، میانگین هفتگی قیمت این شاخص نفتی  ١٨ درصد کاهش یافت.

تولید نفت عراق

بر اساس ارزیابی بلومبرگ، تولید نفت خام عراق در ماه ژوئیه با کاهش روزانه ١٩٤ هزار بشکه ای به چهار میلیون و ١٩٤ هزار بشکه در روز رسید.

کاهش تولید نفت عراق، دومین تولید کننده نفت اوپک، از دلایل اصلی مجموع افت عرضه نفت خام اوپک در ماه ژوئن بوده است.

صادرات نفت خام از پایانه های نفتی جنوبی عراق در خلیج فارس به رکورد تازه ای دست یافت، در حالی که صادرات نفت خام میدانهای نفتی شمال این کشور از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه با کاهش همراه شد.

تابستان عربستان

عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده نفت اوپک، تولیدش را در ماه ژوئیه با افزایش روزانه ٧٠ هزار بشکه به ١٠ میلیون و ٥٧٠ هزار بشکه در روز رساند، که بالاترین رقم ماهانه از زمان آغاز فعالیت انتشار داده های بلومبرگ در سال ١٩٨٩ میلادی به شمار می آید.

مصرف نفت در شبه جزیره عربستان سعودی در ماههای فصل گرم تابستان به اوج می رسد، زیرا با افزایش دما تقاضا برای برق به منظور روشن نگه داشتن سیستمهای خنک کننده افزایش می یابد.

بر اساس این ارزیابی، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئیه بدون تغییر نسبت به ماه ژوئن روی رقم ٢ میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه ثابت ماند، که بالاترین سطح از مارس ٢٠١٤ به شمار می آید.

برآوردها نشان می دهد که ایران از سال ١٩٩١ میلادی تا ژوئیه ٢٠١٢ به طور میانگین روزانه بیش از سه میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کرد که با وضع تحریمها از سوی آمریکا و غرب این مقدار کاهش یافت.

ایران پس از لغو تحریمها  در پی توافق جامع هسته ای وین میان تهران و کشورهای گروه ١+٥، بدون توجه به قیمتهای جهانی نفت خام روی افزایش سهم خود در بازارهای جهانی متمرکز می شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در ماههای اخیر نیز بارها بر افزایش تولید و عرضه نفت خام ایران بلافاصله پس از تحریمها تاکید کرده است.

وی می افزاید: ایران در نظر دارد ظرف هفت ماه پس از لغو تحریمها تولید خود را به حدود چهار میلیون بشکه در روز برساند و به محض فراهم شدن شرایط این مقدار را به چهار میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه می رساند.

بر اساس این ارزیابی، تولید نفت خام لیبی در ماه ژوئیه با کاهش روازنه ٢٠ هزار بشکه ای به ٣٨٠ هزار بشکه در روز رسید.

تولید کنونی لیبی تنها به یک سوم تولید روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه ای این کشور در دوران پیش از سقوط رژیم معمر قذافی، رسیده است.

۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۵
تعداد بازدید : ۵۵۵