افزایش تولید نفت ایران به 4.6 میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱

افزایش تولید نفت ایران به 4.6 میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱
موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور ظرفیت تولید نفت ایران را ۴.۲ میلیون بشکه در روز اعلام و پیش بینی کرد این رقم تا سال ۲۰۲۱ به 4.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع نفت و گاز طبیعی جهان، و از عمده صادر کنندگان این دو منبع انرژی به شمار می رود. 

این گزارش افزود ظرفیت تولید نفت ایران در سال های آینده روندی افزایشی را طی خواهد کرد و از 4.2 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به 4.6 میلیون بشکه در روز تا سال 2021 می رسد که افزایشی ۱۰ درصدی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، طرح اصلاح اختصاص یارانه ها که در دسامبر 2010 به تصویب مجلس ایران رسید، مصرف داخلی سوخت پالایش شده در ایران را کاهش داده و منجر به کاهش پیش بینی بیزینس مانیتور از مصرف داخلی نفت و گاز ایران شده است.

بیزنس مانیتور، افزایش قابل توجهی را در صادرات نفت خام و محصولات پالایشگاهی ایران پیش بینی نکرده، هر چند صادرات گاز احتمالا با تکمیل خط لوله انتقال گاز به پاکستان، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش تحریم های غرب علیه این کشور، چشم انداز بازار انرژی این کشور را در کوتاه مدت و میان مدت با مشکلاتی مواجه ساخته است. با رویارویی ایران و غرب، پروژه های پالایشگاهی و گاز مایع ایران با مانع مواجه شده و پرداخت پول نفت ایران برای وارد کنندگان مشکل شده است.

این گزارش با پیش بینی کاهش سرعت رشد چین، تزلزل در ترمیم اقتصاد آمریکا و تشدید بحران بدهی حوزه یورو این عوامل را تهدیدی علیه تقاضای جهانی برای نفت ارزیابی کرده است. از نظر بیزنس مانیتور، بهای سبدنفتی اوپک از 101 دلار و 90 سنت در هر بشکه، در سال 2011 به 99 دلار و 38 سنت درسال 2012 خواهد رسید.

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ۱۵:۵۶
فارس |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۲