با حضور رئیس و نواب رئیس بر گزارشد؛ سی و چهارمین جلسه اتاق فکر اتاق ایران

با حضور رئیس و نواب رئیس بر گزارشد؛ سی و چهارمین جلسه اتاق فکر اتاق ایران
سی و چهارمین جلسه اتاق فکر اتاق ایران در روز شنبه 10 /5/ 1394 برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، سی و چهارمین جلسه اتاق فکر اتاق ایران با حضور مهندس جلال‌پور، دکتر سلطانی، مهندس انصاری، مهندس کریمی پور، دکتر اله داد ، دکتر خزایی، مهندس مرعشی، دکتر بهکیش، دکتر عزیزی، دکتر عبده تبریزی، دکتر بهادرانی، دکتر غنی نژاد، مهندس خیرخواهان در محل اتاق ایران برگزار شد.

 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، نیازمند محیط مساعد کسب‌وکار و فضای امن سرمایه ­گذاری
در ابتدای جلسه مهندس خیرخواهان ضمن اشاره به موفقیت های چین و تبدیل این کشور به مقصد اول جریان­های ورودی سرمایه­گذاری خارجی در سال 2014 گفتاین کشور در سال مذکور موفق گردید 129 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. هنگ­کنگ و آمریکا در رتبه­های بعدی قرار گرفته­اند. این درحالیست­که در سال 2013 آمریکا رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده بود.

در دهه­های گذشته بیش از 90% سرمایه­گذاری خارجی در کشورهای صنعتی (عضو OECD) رخ می­داد. به­همین ترتیب، تا سال 2000، بیشترین موجودی FDI متعلق به کشورهای توسعه­یافته بوده است. اما در سال 2013، بیشترین موجودی سرمایه­گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه، قرار گرفته است که این مسأله حاکی از اقبال به سوی کشورهای در حال توسعه به­عنوان مناطق میزبان جریان­های سرمایه خارجی است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی همانند سرمایه داخلی نیازمند سیاست‌های مناسب ازقبیل محیط مساعد کسب‌وکار و فضای امن سرمایه­گذاری است. کشوری که محیط مناسبی برای انجام سرمایه­گذاری­های داخلی ندارد در جذب سرمایه­های خارجی نیز موفق نخواهد بود. است شرایطی مانند تورم پایین، تجارت آزاد، زیرساخت کافی، کارگران آموزش‌پذیر، دسترسی به منابع مالی، مقررات‌گذاری هوشمند، تضمین حقوق مالکیت و دولتی که برخورد منصفانه و صادقانه داشته باشد، نه فقط باعث سرمایه‌گذاری بیشتر بلکه اثر سرریز بیشتر سرمایه­های خارجی در کشور میزبان می­شوند.

 

خروج سرمایه، عاملی منفی نیست

دکتر خزایی با اشاره به این موضوع که خروج سرمایه، عاملی منفی محسوب نمی­شود گفت: بلکه فرار سرمایه که به دلیلی موارد متعددی نظیر عدم وجود امنیت سرمایه و ... اتفاق می­افتد، ناخوشایند است. در حال حاضر نیاز به تدوین یک استراتژی هدایت سرمایه­های خارجی بر اساس نیازهای کشور داریم که در سازمان سرمایه­گذاری خارجی، در صدد هستیم این نقشه­راه را ظرف شش ماهه آتی تدوین نماییم. یک لیست 29گانه از معضلات جذب سرمایه­گذاری خارجی تهیه کرده­ایم که در اختیار اتاق قرار خواهیم داد.

در لیست موانع ورود سرمایه­گذاری خارجی، مشکلات قانونی چندان مطرح نیستند؛ چراکه این مشکلات به­سادگی قابل حل هستند. موانع جدی ورود سرمایه عبارتند از: فضای کسب­و­کار نامساعد، قدرت­های دخیل در مسائل اقتصادی، عدم وجود امنیت سرمایه ( از سه منظر دخالت­ها، عدم ثبات اقتصادی و فرهنگ اجتماعی نامناسب)، عدم وجود محاکم قضایی در سطح داخلی و جهانی حتی برای حل مشکلات سرمایه­گذاران داخلی.

 

 بهره­گیری از تجارب سایر کشورها برای رفع موانع سرمایه‌گذاری

مهندس انصاری نایب رئیس اتاق ایران، برای حل مشکلات جذب سرمایه­گذاری خارجی، ارائه یک لیست از موانع و مشکلات را کارآمد دانست و افزود: بلکه مناسب است به­دنبال ریشه­ای ترین مشکلات رفته و از طریق حل آنان اقدام به رفع موانع جذب سرمایه­گذاری نماییم. در این راه بهره­گیری از تجارب سایر کشورها بسیار مفید است؛ درس گرفتن از تجربه کشورهای موفق و ناموفق در زمینه استفاده از سرمایه­های خارجی در توسعه خود، برای کشورمان بسیار آموزنده خواهد بود.

 

 ایجاد اجماع در خصوص سرمایه­گذاری خارجی

دکتر عزیزیبرای جذب سرمایه­گذاری خارجیInvestment Policy را لازم دانست و افزود: تاکنون در خصوص هیچ سیاست اقتصادی، اجماع نداشته­ایم اما برای بهره­گیری از فرصت ایجادشده در زمینه سرمایه­گذاری، حتما نیازمند ایجاد اجماع در خصوص سرمایه­گذاری خارجی هستیم.

 

 مشکل کشور؛ معضل بهره­وری و تربیت نیروی انسانی منطبق با نیازهای صنایع

دکتر عبده تبریزی مشکل اقتصاد کشور را کمبود سرمایه ندانت و گفت: از نظر بنده، مشکل کشور در حال حاضر، کمبود سرمایه نیست، بلکه معضل بهره­وری و تربیت نیروی انسانی منطبق با نیازهای صنایع، مسأله امروز ماست.

 

  استفاده از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور

دکتر بهادرانی با ارائه پیشنهادی برای بهره­برداری از فرصت ایجادشده در شرایط پساتحریم گفت: لیستی از شرکت­های بخش خصوصی که امکان و پتانسیل سرمایه­گذاری مشترک با شرکای خارجی را دارند از بخش ها و صنایع مختلف تهیه کنیم و در جریان ملاقات­های هیأت­های تجاری از کشور، این شرکت­ها را به هیأت­ها معرفی کنیم. همچنین باید از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده کنیم. این افراد یا خود می­توانند به ایران بیایند و سرمایه­گذاری کنند یا شرکای تجاری مناسب برای سرمایه­گذاری مشترک در کشور را معرفی کنند.

 

عکس: محمد علی مهدی

  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۵۵۶