پیشرفت ٧٤,٣٣ درصدی فاز ١٣ پارس جنوبی

پیشرفت ٧٤,٣٣ درصدی فاز ١٣ پارس جنوبی
مجری فاز ١٣ پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس با اشاره به پیشرفت ١٠,٥٣ درصدی این فاز در دولت یازدهم گفت: پیشرفت فیزیکی این فاز تا ١٢ مردادماه به ٧٤.٣٣ درصد رسید.

به  گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، فاز ١٣ پارس جنوبی از جمله فازهای معروف به ٣٥ ماهه بود که قرارداد اجرای این پروژه خردادماه ٨٩ امضا شد، قرار بود تولید اولیه این فاز که معادل دو فاز متعارف پارس جنوبی است در عرض ٣٥ ماه محقق شده و تولید کامل نیز ٤٠ ماهه محقق شود که هیچیک از آنها محقق نشد و اجرای این فاز که باید تا پایان دولت دهم به پایان می رسید همچنان ادامه دارد. 

فاز ١٣ پارس جنوبی تا ابتدای دولت یازدهم ( ابتدای شهریورماه ٩٢) از پیشرفت ٦٣,٨ درصدی برخوردار بود و به دلیل کمبود منابع مالی در اولویت نخست تامین منابع مالی قرار نگرفت؛ با این حال روند توسعه میدان هرگز متوقف نشد.

پیام معتمد، مجری فاز ١٣ پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: پیشرفت فیزیکی این فاز تا تاریخ ١٢ مردادماه ٩٤ به ٧٤,٣٣ درصد رسیده است.

به این ترتیب فاز ١٣ پارس جنوبی در دولت یازدهم با این‌که در اولویت نخست تامین منابع مالی قرار نداشت اما تا مردادماه ٩٤ از پیشرفت ١٠,٥٣ درصدی برخوردار شده است. 

معتمد پیشرفت سکوهای دریایی، خطوط لوله، خشکی و حفاری فاز ١٣ پارس جنوبی را به ترتیب ٧٠,٢٨، ٦٣.٨٠، ٨٢.٩٨ و ٥٨.٨٠ درصد اعلام کرده است.

مجری فاز ١٣ پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس پیش از این به شانا گفته بود: "بخش دریای این فاز با اولویت بیشتری در حال ساخت است."

به گزارش شانا، طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی از شرکتهای پترو پایدار ایرانیان، مپنا و صدرا به عنوان پیمانکاران اصلی و با همکاری شماری از سازندگان و پیمانکاران ایرانی در حال اجراست.

هدف از توسعه فاز ١٣ پارس‌جنوبی تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی شیرین ، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، سالانه ١,١ میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.

۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۵۳۱