تابستان به نیمه رسید، اتیلن غرب تکمیل نشد

تابستان به نیمه رسید، اتیلن غرب تکمیل نشد
آخرین وعده تکمیل فاز دوم خط لوله اتیلن غرب فصل بهار بود اما اکنون تابستان به نیمه رسیده است و این بخش از خط لوله مورد نظر به پایان نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که " فاز دوم خط لوله اتیلن غرب آخرین مراحل پیش از بهره‌برداری را سپری کرده است و  پیش‌بینی می‌شود این طرح ملی در بهار نهائی شده و خوراک را به پتروشیمی مهاباد ارسال کند."

اما بعد از گذشت حدود 45 روز از این تاریخ این وعده عملی نشده است و این بار مرضیه شاهدایی از پیشرفت حدود 80 درصدی این خط لوله خبر داده است اما زمانی برای تکمیل فاز دوم  این خط لوله اعلام نکرد.

در حال حاضر فاز اول خط لوله اتلین غرب به بهره‌برداری رسیده است و مناقصه‌ فاز سوم این خط هم انجام شد اما به دلیل این که طرح‌‌های پائین دستی پیشرفت چندانی نداشته است، برنده آن اعلام نشده است.

خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل، ظرفیت انتقال ٣,٥ میلیون تن اتیلن را دارد. ٢.٥ میلیون تن از عسلویه و یک میلیون تن خوراک از گچساران به خط تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین می کند.

ساخت خط لوله اتلین غرب با هدف جبران عقب ماندگی استا‌ن‌های با شاخص توسعه کمتر از شاخص میانگین کشوری، اشتغال‌زایی، مشارکت بخش خصوصی، تحرک‌بخشی به فرآنید تولید و ارتقای فناوری در بخش نفت توسط هیئت وزیران در سال 1381 به تصویب رسید و مقرر شد تا پایان سال 1386 به بهره‌برداری برسد اما به دلیل تغییرات بسیار، مشکلات فنی، افزیش هزینه‌های مترتب بر طرح و تحقق نیافتن بودجه‌های مصوب در زمان مقرر به اتمام نرسید.

پس از سال 1386 در قوانین بودجه سنواتی زمان اتمام طرح مکرر تمدید شد؛ در قانون بودجه سال 1393 زمان اتمام طرح سال 1394 پیش‌بینی شده بود، اما بر اساس لایحه بودجه سال 1394، زمان اتمام این طرح تا سال 1399 به طول خواهد انجامید.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع‌های پتروشیمی واقع در استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تأمین می‌کند.

ساخت واحدهای همدان، دهدشت، ممسنی، بروجن و کازرون هنوز شروع نشده است و پتروشیمی تبریز نیز بر اساس مذاکره‌های انجام شده همانند پتروشیمی ایلام، خود اقدام به ساخت انشعاب خواهد کرد.

۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۵۷۴