سازمان بورس ازهلدینگ‌های نفت و گاز و پتروشیمی برای حضور در بازار سهام دعوت کرد

سازمان بورس ازهلدینگ‌های نفت و گاز و پتروشیمی برای حضور در بازار سهام دعوت کرد
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: امیدواریم پس از هلدینگ نفت و گاز پارسیان، دیگر هلدینگ‌های بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی هم وارد بازار سرمایه شوند.

سیدعلی حسینی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در باره عرضه سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که روز چهارشنبه برای نخستین‌بار در بورس تهران انجام شد گفت: شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان نخستین هلدینگ تخصصی نفت و گاز و پتروشیمی است و ما امیدواریم پس از این هلدینگ بزرگ دیگر هلدینگ‌های نفت و گاز نیز وارد بازار سرمایه شوند.

وی افزود: مجموعه تأمین اجتماعی نیز دارای یک هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی است که صحبت‌هایی برای حضور این شرکت در بازار سرمایه انجام شده، ضمن اینکه در تلاشیم تا هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس را نیز وارد مجموعه بازار سرمایه کنیم. وی در‌باره مزیت‌های صنعت پتروشیمی برای بازار سرمایه ایران گفت: ایران دارای یک مزیت نسبی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است و این صنعت می‌تواند باعث تحرک بیشتر بازار سهام ایران شود به همین دلیل سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد.

مزیت‌های عرضه سهام پتروشیمی

مرتضی عزیزی مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان هم پس از عرضه موفق سهام این شرکت در روز چهارشنبه به همشهری گفت: ارزش واقعی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان بسیار بیشتر از رقم فعلی (‌هر سهم 520‌تومان) است چون نسبت سود شرکت در مقابل قیمت سهام شرکت بیشتر است و نسبت قیمت به درآمد شرکت در حال حاضر در حدود 3 مرتبه است.وی افزود: سود شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در سال گذشته 1000‌میلیارد تومان بود و این شرکت توانایی دارد که با فروش سهام برخی شرکت‌های زیر‌مجموعه خود 3 هزار میلیارد تومان سود شناسایی کند.

عزیزی با بیان اینکه در طول چند روز گذشته بیش از 15‌هزار نفر سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان را خریده‌اند گفت: ایران، سرزمین نفت، گاز و پتروشیمی است به همین دلیل این صنعت یک مزیت برای اقتصاد و بازار سرمایه ایران تلقی می‌شود و ما امیدواریم مردم نیز ازطریق سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پتروشیمی از جمله شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان از مزیت‌های سودآور این صنعت برخوردار شوند.

استراتژی‌های آینده

مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان افزود: برای ایجاد حلقه سهامداران پایدار و وفادار، 3 راهکار اصلی در نظر گرفته‌ایم؛ اول اینکه سود نقدی مصوب مجمع عمومی، به موقع به سهامداران پرداخت شود، دوم اینکه در مجامع عمومی سود نقدی مناسبی تقسیم کنیم و سوم اینکه بازار سهام صنعت پتروشیمی را نسبت به سایر صنایع رقابتی‌تر کنیم.

او تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال1386 شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان را با سرمایه 300‌میلیارد تومان پایه‌گذاری کرد. نکته جالب آنکه غدیر در همان عرضه اولیه تمام رقم سرمایه‌گذاری اولیه خود را به‌دست‌آورد، ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در طول 4 سال 1300 میلیارد تومان سود از طریق شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به دست آورده است.

بنابراین عرضه سهام این شرکت برای سهامداران غدیر هم نویدبخش بوده است.وی در مورد ترکیب نیروی انسانی شرکت گفت: سعی کرده‌ایم با برون‌سپاری فعالیت‌های شرکت ترکیب نیروی انسانی شرکت را خیلی متورم نکنیم و با واسپاری کارها به متخصصان و دریافت سرویس‌های کارشناسی از خارج مجموعه بازده مناسبی به دست بیاوریم که نتایج این تصمیم نیز در عملکرد شرکت کاملا مشهود است.

عزیزی در مورد نقشه راه و استراتژی مدیریت سبد دارایی‌های شرکت گفت: ما هیچ تعصبی نسبت به نگهداری شرکت‌های زیر‌مجموعه نداریم و اگر قیمت سهام این شرکت‌ها به قیمت مورد نظر ما برسد سهام آن شرکت‌ها را می‌فروشیم و در جای جدیدی سرمایه‌گذاری می‌کنیم. او با بیان اینکه استراتژی اصلی ما این است که فقط در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت کنیم افزود: قصد داریم در کنار اداره پالایشگاه تبریز، در حوزه صنعت پالایشگاهی بیش از این فعال شویم و قطعا اگر شرکت پالایشگاهی مناسب دیگری وجود داشته باشد، در آن سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

۱ اسفند ۱۳۹۰ ۰۹:۳۱
همشهری آنلاین |
تعداد بازدید : ۹۶۳