مذاکرات ایران و آذربایجان درباره صادرات گاز و سوآپ

مذاکرات ایران و آذربایجان درباره صادرات گاز و سوآپ
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: نحوه همکاری های صنعتی در ساخت تجهیزات نفتی، نفتی و گازی در دریای خزر، سوآپ نفت و صادرات گاز در دیدار هیات های ایرانی و آذربایجانی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا درباره مهمترین محورهای مذاکرات بیژن زنگنه وزیر نفت با شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان افزود: همکاری در بخشهای مختلف نفت و گاز در فضای جدید بین المللی گسترده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، زمانی نیا تصریح کرد: قرار است مباحث مطرح شده در دیدار وزیر نفت ایران و وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان در سطح کارشناسی ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد. 
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیرنفت با بیان اینکه اراده سیاسی برای گسترش همکاری بین دو کشور وجود داشت که دو طرف بر آن تاکید داشتند، افزود: همچنین درباره گسترش همکاری نفتی میان دو کشور و سوآپ نفت گفتگوهایی انجام شد.
وزیر اقتصاد و صنایع آذربایجان پیش از دیدار با وزیر نفت با حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار و گفتگو کرد؛ رئیس جمهوری در این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روزافزون روابط با کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان اولویت قایل است و از ارتقای سطح روابط دو کشور در همه زمینه ها استقبال می کند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه بعد از توافق هسته ای شرکتهای متعددی از سراسر دنیا خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند، اظهار داشت: بدیهی است همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان در این زمینه اولویت دارند.
روحانی با اشاره به اینکه کریدور شمال - جنوب در تحکیم روابط دو کشور جایگاه ویژه ای دارد، گفت: جمهوری آذربایجان می تواند دروازه ایران برای ارتباط با منطقه قفقاز باشد و آذربایجان نیز می تواند از طریق ایران به خلیج فارس و دریای عمان در ارتباط با دیگر مناطق دنیا قرار گیرد؛ لذا ضروری است برای استفاده از این ظرفیت، همکاریهای خود را تقویت کنیم.
رئیس جمهوری همکاری در زمینه نفت و انرژی را یکی دیگر از موارد مهم در تحکیم روابط و همکاریهای دو کشور دانست و گفت: سرمایه گذاری مشترک دوکشور در دریای خزر می تواند آغاز مناسبی برای سرمایه گذاری های مشترک در بخشهای مختلف نفت و گاز باشد. 
مصطفی یف وزیر صنعت و اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز با تبریک موفقیت بزرگ کشورمان در موضوع هسته ای، اظهار داشت: دولت و ملت آذربایجان از این دستاورد و موفقیت بزرگ دولت ایران بسیار خوشحال است و مطمئن هستیم که این توافق به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود و می تواند دستاورد های بسیار مفیدی برای ملت ها داشته باشد.
وی با بیان اینکه روابط و همکاریهای دو کشور پس از دیدار رؤسای جمهوری ایران و آذربایجان در سطح بسیار بالایی در حال پیشرفت است، به هیات بلندپایه اقتصادی همراه خود در سفر به تهران اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان مصمم است با همه توان مناسبات خود را با ایران در زمینه های مختلف از جمله در بخشهای انرژی، تجارت، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، نفت و پتروشیمی و بانکداری بیش از پیش گسترش دهد.
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۸۸۲