تلاش مدیرعامل جدید شرکت نفت لیبی برای بازگشایی پایانه های نفتی

تلاش مدیرعامل جدید شرکت نفت لیبی برای بازگشایی پایانه های نفتی
مدیرعامل جدیدشرکت ملی نفت لیبی برای پایان دادن به وضع فوق العاده در ٢ پایانه صادرات نفت خام این کشور آفریقای شمالی تلاش می کند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، نقی المغربی افزون بر تلاش برای پایان دادن به وضع فوق العاده در پایانه های السیدر، بزرگترین پایانه نفتی لیبی، و راس لانوف، سومین پایانه نفتی لیبی در شرق، به دنبال افزایش تولید نفت خام این کشور خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه خود برای افزایش تولید نفت خام، گفت: پایان دادن به وضع فوق العاده از اولویتهای من به شمار می رود. 

لیبی در سال ٢٠١١ پیش از سرنگونی رژیم دیکتاتوری معمر قذافی، روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می کرد، در حالی که تولید کنونی این کشور عضو اوپک به کمتر از نصف این مقدار رسیده است.

لیبی، یک عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هم اکنون صحنه اختلافها میان دو دولت رقیب است، دولتی که در مجامع بین المللی و از سوی سازمان ملل متحد پذیرفته شده، در شرق مستقر شده و دولت دیگر که اعلام خودمختاری کرده است، طرابلس، پایتخت پیشین لیبی را در دست دارد.

لیبی امروزه با برداشت روزانه ٤٠٠ هزار بشکه نفت خام از میدانهای نفتی خود کوچکترین عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود.

مقامهای لیبیایی به ندرت آمارهای تولید نفت را اعلام می کنند، اما برآوردها از تولید روزانه ٤٠٠ هزار بشکه نفت حکایت دارد.

لیبی موفق نبوده است تولید خود را به حال عادی بازگرداند زیرا عواملی مانند حمله شبه نظامیان مخالف دولت پذیرفته شده در سازمان ملل به پایانه های نفتی برای به دست گرفتن کنترل آنها، در حالی که تولید از میدانها و خطوط لوله نفتی این کشور مورد حمله قبایل محلی، افراد جویای شغل و اعتراض کارکنان صنعت نفت به دستمزدهای خود متوقف می شود، مانع کار دولت بوده است.

لیبی پس از حمله شبه نظامیان به بزرگترین پایانه نفتی این کشور عضو اوپک در آفریقای شمالی در دسامبر ٢٠١٤ در ٢ پایانه صادرات نفت خام این کشور وضع فوق العاده اعلام کرد.

دولت پذیرفته شده در سازمان ملل مستقر در شهر البیده در شرق لیبی چندی پیش اعلام کرد که المغربی کنترل بخش شرقی شرکت ملی نفت لیبی را به دست می گیرد.

المغربی نیز اعلام کردکه از هفته گذشته کنترل را به دست گرفته است.

از از آن جا که صنعت نفت لیبی همواره به محاصره معترضان جویای شغل یا افراد مسلح که تلاش دارند طرفهای مقابل را تحت فشار بگذارند، در می آید، مذاکرات برای از سرگیری تولید نفت خام اغلب با بن بست روبرو می شود.

مذاکرات سازمان ملل با دو طرف درگیر در لیبی برای تشکیل یک دولت واحد و تقسیم قدرت ادامه دارد؛ آشوب در لیبی سبب شده است که نظامیان گروه تروریستی داعش و قاچاقچیان انسان به این کشور راه یابند.

کارشناسان معتقدند که اگر دو دولت رقیب در لیبی اختلافات خود را حل نکنند، این کشور با بحرانهای بزرگی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روبرو می‌شود.

۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۷۵۹