هند همواره می‌تواند بخشی از هر پروژه بزرگ در ایران باشد

هند همواره می‌تواند بخشی از هر پروژه بزرگ در ایران باشد
سفیر ایران در هند گفت: «هند همواره می تواند بخشی از هر پروژه بزرگی در ایران باشد. تمرکز ما باید روی ساخت خطوط لوله، شبکه های برق، جاده ها و خطوط راه آهن باشد تا همه کشورها در منطقه به هم متصل شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال اکسپرس، ایران در حال ورود به دوران جدیدی از سیاست خارجی است و احساس می کند که رقابت نظامی در منطقه باید به رقابت تجاری و اقتصادی تبدیل شود. سفیر ایران در دهلی نو ابراز امیدواری کرده است که  همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور پس از لغو تحریم ها افزایش یابد. هند یکی از چند کشوری است که علیرغم تحریم ها راه هایی را برای تجارت با ایران یافته بود.
4 شبکه اصلی داخلی و بین المللی جاده ای وجود دارد که می تواند به ارتقاء روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف کمک کند: چابهار-بندرعباس، چابهار ایرانشهر-کرمان، چابهار- ایرانشهر – زاهدان- مشهد، و چابهار- ایرانشهر- زاهدان- کرمان (در مرز افغانستان). هند  یک جاده 200 کیلومتری بین استان نیمروز افغانستان و چابهار ایران احداث کرده، است. مسیر چابهار-ملیک- زرنج- دلارام با کمک سازمان جاده های مرزی هند که 213 کیلومتر از آن را احداث کرده، در حال پیشرفت است.
غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند در این باره گفت: «هند همواره می تواند بخشی از هر پروژه بزرگی در ایران باشد. تمرکز ما باید روی ساخت خطوط لوله، شبکه های برق، جاده ها و خطوط راه آهن باشد تا همه کشورها در منطقه به هم متصل شوند و در بخش اقتصادی رقابت نمایند.»
«دو کشور می توانند در پروژه های بزرگ ارتباطی در منطقه با یکدیگر همکاری کنند و ما باید بندر استراتژیک چابهار را توسعه دهیم. ایران   به زیرساخت های واقعی نظیر شبکه های ریلی و جاده ای، بنادر و فرودگاه نیاز دارد. همچنین هند علاقمند به توسعه حضور خود در افغانستان، آسیای میانه و روسیه است. بنابراین هند باید تلاش های خود را سرعت ببخشد و به ایجاد یک شبکه ریلی مناسب از چابهار به سمت کشورهای افغانستان، مشترک المنافع کشورهای مستقل و ترکیه کمک کند.»
انصاری افزود: «همچنین هند می تواند از کوریدور شمال- جنوب بهره ببرد و کالاهای خود را از طریق این مسیر کوتاه تر به آسیای میانه و کشورهای اروپایی صادر نماید. هند یک کشور مستقل است. منطقه خلیج فارس و دریای عمان از اهمیت فراوانی برای هند برخوردار است. ما باید خطوط کشتیرانی خود را تقویت کنیم زیرا  این آبراه های مهم برای توسعه اقتصادی برای هر دو طرف  حائز اهمیت است و از این رو ما باید به دنبال انجام مانورهای نظامی نیز باشیم زیرا نگرانی از گسترش فعالیت دزدان دریایی در این مناطق همواره وجود دارد. در ماه های اخیر ما نشست های خیلی خوبی با مقامات هندی داشته ایم.»

۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۸
تعداد بازدید : ۵۶۰