ششمین هفته افت طلای سیاه

ششمین هفته افت طلای سیاه
نفت ایران در هفته منتهی به 9 مرداد 31/ 2 دلار کاهش یافت
نفت ششمین هفته منفی خود را پشت سر گذاشت و در فضای خرسی بازار بار دیگر افت کرد. نگرانی از افزایش عرضه اعضای اوپک درکنار افزایش تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا، نگرانی از وضعیت اقتصادی چین و کاهش تقاضای فصلی آمریکا از عواملی بود که فضای ریزشی بازار نفت را تشدید کردند. نفت برنت و نفت خام آمریکا در این هفته افت 7 درصدی در قیمت داشتند. در 6 هفته اخیر برنت افت 23درصدی و WTI کاهش قیمت 26 درصدی را به ثبت رساندند. 


به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی هفته گذشته قیمت نفت خام آمریکا حدود 7 درصد، بیش از 3 دلار افت کرد و از بهای 12/ 47 دلار در بشکه به 87/ 43 دلار رسید. نفت برنت نیز در این هفته شاهد تغییر کانال از 50 دلار به 40 دلار بود. این نوع نفت نیز حدود 7 درصد کاهش نرخ داشته و از 12/ 52 دلار در هر بشکه در شروع هفته، روز جمعه به 61/ 48 دلار رسید.  در این بین بر‌اساس آخرین به‌روز رسانی سایت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به ٣١ ژوئیه (جمعه، 9 مرداد) ٢ دلار و ٣١ سنت کاهش یافت و به 46/ 52 دلار برای هر بشکه رسید. 

میانگین بهای نفت سبک ایران از ابتدای امسال تا‌کنون ٥٥ دلار و ٥٢ سنت بوده است. همچنین در هفته یاد شده قیمت نفت سنگین ایران نیز با 13/ 2 دلار کاهش به ٥١ دلار و ٣٧ سنت رسید؛ میانگین بهای نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ٥١ دلار و ٣٧سنت بوده است.  قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی با افت 27/ 2 دلاری به 92/ 50 دلار برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت سبد نفتی اوپک از ابتدای امسال تاکنون ٥٥ دلار و ١٢ سنت برای هر بشکه بوده است.

افت تقاضا، رشد عرضه
شرایط کنونی بازار نفت مملو از عواملی است که نسبت به تداوم کاهش قیمت‌ها هشدار می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود افت بهای نفت به زودی کف قیمتی شش ساله‌ای را که چند ماه پیش به‌دست‌ آورده بود، بشکند. در 17 مارس سال جاری میلادی قیمت نفت خام آمریکا به 39/ 43 دلار در هر بشکه، کمتر از کف شش ساله خود رسید. در حال حاضر قیمت کنونی تنها چند سنت بیش از این کف قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به عوامل منفی موجود در بازار به زودی این کف قیمتی شکسته شود. 

نفت برنت نیز در 13 ژانویه سال جاری 13/ 45 دلار در هر بشکه معامله شد و به کمترین مقدار خود از 17 مارس سال 2009 تا‌کنون رسید. ماه پیش کارشناسان اعلام کردند که بازار نفت با پشت سر گذاشتن افت 20 درصدی وارد فاز خرسی شده است. 

نگرانی از افزایش عرضه در کنار کاهش تقاضا از عوامل این افت قیمتی عنوان می‌شود. در این بین قراردادهای موقعیت بلندمدت (انتظار افزایش قیمت) توسط صندوق‌های تامین مالی طی دو هفته گذشته به کمترین مقدار خود طی پنج سال اخیر رسید که نشان از بدبینی به آینده بازار نفت است. تحلیلگران بر این باورند که شروع فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های آمریکا و همچنین افزایش حجم ذخایر فرآورده‌های پالایشی از جمله گازوئیل بر بهای نفت در روزهای آینده فشار آورد، اما افت قیمت نفت در هفته گذشته در پی انتشار آمار و اخباری رخ داد که در زیر به آن اشاره شده است. 

افت تقاضای فصلی آمریکا: به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفتی آمریکا در هفته منتهی به 31 جولای 4/ 4 میلیون بشکه کاهش یافت، این در حالی است که پیش از این کاهش 3 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند. با این وجود در این روز به دلیل افزایش قابل توجه حجم ذخایر فرآورده‌های پالایشی از جمله بنزین شاهد کاهش قیمت نفت بودیم. در واقع پیش از این کارشناسان بازار نفت اعلام کرده بودند که به دوران کاهش تقاضای فصلی نفت خام در ایالات متحده نزدیک شده‌ایم، چراکه فصل مسافرت‌های تابستانی رو‌به پایان است و با نزدیک شدن به فصل پاییز پالایشگاه‌ها فعالیت خود را کم کرده و وارد دوره تعمیر و نگهداری می‌شوند. 

حال افزایش موجودی فرآورده‌ها نشان از کاهش تقاضای بنزین در این کشور دارد برهمین اساس افت قیمت نفت را شاهد بودیم. روز جمعه نرخ بنزین نیز به کمترین مقدار خود از فوریه سال جاری رسید، بر‌اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم ذخایر بنزین در هفته منتهی به 31 جولای 300 هزار بشکه افزایش یافته است. کارشناسان به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که از این پس شاهد کاهش سفر‌های فصلی و به دنبال آن شاهد رشد سریع در ذخایر بنزین آمریکا خواهیم بود.

افزایش تعداد دکل‌ها: در عین حال با وجود کاهش قیمت نفت طی 6 هفته اخیر، شرکت بیکر‌هیوز روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا 6 دستگاه افزایش یافته است. این سومین هفته پیاپی است که تعداد دکل‌های حفاری آمریکا رشد کرده و در مجموع طی این مدت 32 عدد افزایش یافته است. از سپتامبر سال 2014 تا کنون این اولین بار است که برای سه هفته پیاپی شاهد افزایش تعداد دکل‌های حفاری بوده‌ایم. در حال حاضر تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا به بیش از 670 عدد رسیده است که بیشترین تعداد از مه ‌سال جاری محسوب می‌شود. 

عرضه حداکثری: با افت 60 درصدی قیمت نفت در ماه ژانویه و رسیدن به زیر 44 دلار از قیمت‌های بالای 107 دلار، کارشناسان اعلام کردند که در واکنش به این افت قیمت شاهد افزایش تقاضا و کاهش عرضه خواهیم بود. در این بین شرکت‌های بزرگ نفتی شروع به کاهش هزینه‌های خود کردند به‌طور مثال تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا که در ماه اکتبر به 1609 دستگاه رسیده بود بیش از 60 درصد کاهش یافت و همچنین این شرکت‌ها به تعدیل نیرو پرداخته و هزاران شغل از دست رفت. با این وجود در سطح عرضه کاهشی رخ نداده است؛ بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور در هفته گذشته حدود 5/ 9 میلیون بشکه در روز رسید و همچنان نزدیک به سطح رکورد خود از سال 1970 تا کنون قرار داشت.

اقتصاد ناآرام چین: روز پنجشنبه اعلام شد که شاخص بورس شانگهای بیش از 2 درصد رشد داشته است با این وجود این عامل نتوانست در بهای نفت تغییری ایجاد کند، چراکه در ماه‌های اخیر ریزش‌های کم‌سابقه‌ای را در این شاخص شاهد بودیم که در یک مورد تنها در یک روز بیش از 8 درصد افت کرد. بنابراین افزایش دو درصدی بیشتر نشان از تصحیح بازار سهام چین است تا نماینده بهبود اقتصادی این کشور و رشد تقاضا در آن باشد. شاخص خرید مدیران این کشور در ماه جولای همواره پایین 50 و علاوه‌بر آن نسبت به ماه ژوئن کاهشی بود.


۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۹۶۱