صادرات محصولات پتروشیمی امسال به مرز 14 میلیارد دلار می رسد

صادرات محصولات پتروشیمی امسال به مرز 14 میلیارد دلار می رسد
ارزش صادرات محصولات پتروشیمی تاکنون به حدود 12 میلیارد دلار رسیده و پیش بینی می شود امسال تعهد پتروشیمی به دولت مبنی بر صادرات بیش از 14 میلیارد دلار فرآورده پتروشیمی محقق شود.
 

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صبح امروز (شنبه 6 اسفند) در جمع خبرنگاران با بیان این که صادرات فرآورده های پتروشیمی با تنوع بازارهای جدید به طور منظم در جریان است، گفت: با بازاریابی مناسب شرکت های تولید کننده که از دو سال قبل انجام شده است، بازارهای هدف صنعت پتروشیمی ایران با توجه به تنوع محصول و نیز تنوع مقصدهای صادراتی، شناسایی شده اند و صادرات به طور عادی ادامه دارد.

علی محمد بساق زاده اظهار کرد: تحریم صنعت پتروشیمی ایران، تاثیر خاصی بر تولید و صادرات ندارد و کشورهای زیادی همچنان خواستار خرید از ایران هستند.
    
وی ادامه داد: بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی ایران که پیش از این به کشورهای اروپایی صادر می شد، اکنون به کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین صادر می شود.

بساق زاده تصریح کرد: صادرات فرآورده های پتروشیمی ایران به اروپا همچنان ادامه دارد و مشکل خاصی نیست اما از میزان آن کاسته شده است.

وی ادامه داد: همسایگان شمالی ایران نیز از دیگر علاقه مندان به خرید محصولات پتروشیمی تولیدی ایران هستند.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که ایران پس از عربستان، دومین صادر کننده محصولات پتروشیمی در منطقه است، گفت: معمولا میان شرکت های فعال در پتروشیمی منطقه همکاری وجود دارد؛ به گونه ای که بدون برگزاری نشست های متمرکز و به صورت غیرمستقیم، میان این شرکت ها هماهنگی وجود دارد.

وی ادامه داد: بازاریابان در منطقه با همکاری یکدیگر فرآورده های پتروشیمی تولیدی در کشورهای مختلف منطقه را با قیمت های مناسب رصد می کنند و کشورهای تولید کننده فرآورده های پتروشیمی با رقابت سالم به صادرات می پردازند.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که افزایش قیمت نفت خام بر قیمت جهانی پتروشیمی تاثیر گذار است، اظهار کرد: مزیت اقتصادی محصولات پتروشیمی ایران این است که خوراک بخش گسترده ای از مجتمع های پتروشیمی از گاز؛ در حالی که خوراک مجتمع های اروپایی بیشتر از مایعات تامین می شود.

وی تاکید کرد: این مسئله مزیتی اقتصادی برای محصولات پتروشیمی ایران به وجود می آورد، زیرا هزینه گاز یک سوم هزینه خوراک مایع است و این موضوع، قدرت رقابت پذیری محصولات تولید کشور را افزایش داده است.

بساق زاده ادامه داد: 35 درصد حجم خوراک مجتمع های پتروشیمی کشور گاز و بقیه از خوراک های مایع و بخشی از این خوراک های مایع از داخل و بخشی نیز از خارج از کشور تامین می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید اتیلن در کشور، علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد تولید صادر می شود.

 

۶ اسفند ۱۳۹۰ ۱۵:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۰۸۴