مخازن استراتژیک کشور برای دوره سرما تکمیل شد

مخازن استراتژیک کشور برای دوره سرما تکمیل شد

علیرضا ضیغمی، با اعلام آمادگی این شرکت برای تامین سوخت مورد نیاز مردم در فصل زمستان تصریح کرد: کارگروه ویژه تامین سوخت زمستانی با حضور مدیران عامل چهار شرکت اصلی وزارت نفت با ریاست وزیر نفت و با محوریت پیگیری سوخت زمستانی و هماهنگی بخش های مختلف از ابتدای امسال در این وزارتخانه تشکیل و جلسه های منظمی برگزار شد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در باره پیش بینی های افزایش سرما در زمستان امسال، افزود: خوشبختانه مخازن استراتژیک سوخت در همه استان های کشور پر شده است و توانایی تامین سوخت مورد نیاز کشور در شرکت ملی پالایش و پخش وجود دارد.
وی با بیان این که بخشی از سوخت مورد نیاز مصرف کنندگان از گاز تامین می شود، افزود: در صورت کمبود احتمالی گاز در فصل زمستان، برنامه ریزی لازم برای تحویل سوخت مایع به مصرف کنندگان با هماهنگی شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش در سایر استان ها شده است.
ضیغمی تصریح کرد: سوخت مایع مورد نیاز صنایع بزرگ، کوچک و متوسط، در فصل تابستان ذخیره سازی شده است و در صورت نیاز می توانند از این سوخت استفاده کنند.
به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، با توجه به پربودن مخازن ذخیره سازی نفت گاز در کشور، برای تامین سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.
ضیغمی با اعلام این که با افزایش ذخیره سازی سوخت زمستانی نیروگاه ها، امکان تحویل پایدار گاز به مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی فراهم می شود، گفت: حتی در صورت تحویل نشدن گاز به نیروگاه ها مشکلی در فعالیت این واحدها در فصل زمستان ایجاد نخواهد شد. 
وزارت نفت با تشکیل کمیته تامین سوخت زمستانی برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای عبور از فصل سرما را با  تعمیرات پالایشگاهی، ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها و صنایع انرژی بر، اجرای طرح های تامین و انتقال گاز و سوخت مایع و پشتیبانی شبکه سراسری انجام داده است.
سوخت موردنیاز بخش های مختلف مصرف کننده از دو نوع سوخت مایع و گاز تامین می شود. ذخیره سازی سوخت مایع مورد نیاز بخش های مختلف مصرف کنندگان، به ویژه مصرف کنندگان عمده و روستایی از وظایف مهم شرکت ملی پالایش و پخش پیش از شروع فصل سرماست.
بر اساس اعلام شرکت ملی پخش با اقدام های شرکت های پخش منطقه ای سراسر کشور برای سوخت رسانی به مصرف کنندگان عمده و خرد و تکمیل ظرفیت ذخیره سازی آنها، زمستان سال جاری فعالیت مصرف کنندگان عمده همچنان برقرار و خانه های هموطنان نیز گرم است.
همایون حائری، مدیرعامل شرکت توانیر، نیز پیش تر در باره روند تامین سوخت مایه نیروگاه های کشور گفت: مخازن سوخت نیروگاهی کشور پر و ذخایر مناسبی از گازوییل و مازوت برای مجموعه نیروگاه های کشور فراهم شده و این در حالی است که از سال گذشته یک میلیارد مترمکعب مخزن جدید نیز به مخازن سوخت کشور افزوده شده است.
به گفته حسن منتظر تربتی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در هفت ماه نخست امسال، بیش از 33 میلیارد متر مکعب گاز به بخش نیروگاهی کشور تحویل شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، افزون بر سه میلیارد مترمکعب رشد داشته است.

۹ آبان ۱۳۸۹ ۰۸:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۲۰۲