کدام هیات خارجی در مذاکره با وزارت نفت مصمم‌تر بود؟

کدام هیات خارجی در مذاکره با وزارت نفت مصمم‌تر بود؟
از زمان اعلام توافق هسته‌ای ایران و غرب سیل ورود هیات‌های بلندپایه خارجی به ایران شدت گرفته است، هیات‌هایی که یکی از اصلی‌ترین موارد مذاکراتشان با مسئولان ایرانی، مشارکت در صنعت نفت ایران است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیران ارشدی از آلمان، فرانسه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ایتالیا، ژاپن، هند، اسپانیا، اتریش و … این روزها و با کوتاه شدن سایه تحریم از سر صنعت نفت ایران، خود را در تهران آفتابی می‌کنند تا در دنیای جدید پساتوافق، خود را به عنوان شریک دنیای جدید صنعت نفت ایران مطرح کنند؛ اتفاقی که انتخاب‌های زیادی را پیش روی مدیران وزارت نفت می‌گذارد تا درباره زمینه، نوع و حجم همکاری با هر یک از کشورهایی که پا پیش گذاشته‌اند، تصمیم بگیرند.

حضور تعداد بالای هیات‌های خارجی این سئوال را ایجاد می‌کند که "عزم کدام هیات برای مذاکره جدی و حضور در صنعت نفت ایران تاکنون جدی‌تر بوده است؟"

در این‌باره "امیرحسین زمانی‌نیا"، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه نباید تنها به رفت و آمد هیات‌های کشورهای بزرگ اروپایی به ایران توجه کرد، به ایسنا گفت: هیات‌هایی از کشورهای ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، هند، ژاپن، صربستان و چند کشور دیگر به ایران آمده اند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که "کدام یک از هیات‌های غربی که به ایران آمده‌اند برای همکاری مصمم‌تر بوده‌اند؟" گفت: هر سه هیات اروپایی جدی بوده اند و شاید این توصیف که کدام جدی‌تر بوده است درست نباشد. اما در خصوص اینکه با کدامشان کار سریع‌تر پیش می رود فکر می کنم احتمالا آلمان‌ها.

زمانی‌نیا درباره چشم‌انداز ادامه همکاری با روسیه و چین پس از لغو تحریم‌ها نیز افزود: هر کس در دنیا جایگاه خودش را دارد، اروپایی‌ها به جای خود و روسیه و چین هم به جای خود؛ نباید این ها را با هم قاطی کرد. اتحادیه اروپا قبول کرده است که به قول خودشان آمریکا رهبری جهان آزاد را بر عهده دارد. طبیعتا روسیه و چین جایگاه نازل‌تری در روابط بین‌الملل دارند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: باید ببینیم چه کسانی با ما در زمان سختی کار کردند. هرچند ممکن است به لحاظ استراتژیک فکر کنیم که روسیه و چین در روابط بین‌الملل جایگاه متعالی ندارند، اما واقعیت زندگی ما این است که آن‌ها با ما در زمان تحریم‌ها کار کردند و مطمئنم که پس از این هم با این دو کشور کار خواهیم کرد.

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۵۶۵