امریکا مجبور به پذیرش تقاضای جهانی

دولت امریکا اکنون به جایی رسیده که چاره‌ای جز تسهیل اجرای توافق ندارد و برای اینکه سنای امریکا از رد توافق منصرف شود دولت این کشور روی به چنین تصمیماتی آورده است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، طبق اخباری که منتشر شده امریکا دستورالعملی تنظیم کرده است که به خریداران نفتی ایران اجازه می‌دهد تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران، از تهران نفت خام بخرند. این دستورالعمل درباره نحوه خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی شدن تحریم‌های غرب علیه این کشور است. در زمان تحریم‌ها و تا پیش از این اقدام، دولت امریکا فقط به چند کشور مانند هند، چین، کره و ژاپن اجازه داده بود خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه دهند و این اجازه به صورت مقطعی تمدید می‌شد، اما با این تصمیم جدید همه کشورها می‌توانند خریدار نفت ایران باشند و این خریدها حتی پیش نهایی شدن توافق خواهد بود.
این تصمیم امریکا را می‌توان از چند منظر بررسی کرد؛ این تصمیم نشان می‌دهد از نظر دولت امریکا توافق انجام شده روند رو به جلو دارد و چارچوب‌های آن مشخص است. دولت امریکا به دنبال این است تنش هایی را که در خصوص توافق با ایران توسط کنگره این کشور به‌وجود آمده، کاهش دهد. از سوی دیگر اجازه به خریداران نفتی برای خرید نفت از ایران تعامل کشورهای دیگر با ایران را افزایش می‌دهد. افزایش تعامل با ایران بر تهدیدهای کنگره در مورد رد توافق اثر گذار است. یعنی وقتی بسیاری از کشورها بعد از توافق راهی ایران شده‌اند و برای برقراری یا افزایش تبادلات و تعامل با ایران ابراز تمایل کرده‌اند هزینه رد توافق در کنگره امریکا را بیشتر و آن را در مقابل کشورهای دیگر قرار می‌دهد. بنابراین خطر اینکه کنگره علیه قرارداد هسته‌ای اقدامی کند
کم می‌شود.
بسیاری شرکت‌های نفتی معتبر بین‌المللی در زمان کوتاه بعد از توافق برای برقراری دوباره روابط و از سر‌گیری سرمایه گذاری در بخش نفت گاز و پتروشیمی ایران درخواست خود را ارائه یا در قالب هیأت‌های تجاری به ایران سفر کرده‌اند، در این شرایط دولت امریکا تحت فشار شرکت‌های نفتی خود قرار گرفته و این شرکت‌ها نمی‌خواهند از بازار ایران جا بمانند بنابراین اگر کنگره توافق را رد کند شرکت‌های امریکایی بیشترین ضربه را از آن می‌خورند و از شرکت‌های رقیب خود و رقابت در بازار ایران جا می‌مانند. پس هدف دولت امریکا از اجازه به خریداران نفتی ایران قبل از اجرای کامل توافق کاهش فشار بر خود از سوی شرکت‌های این کشور است. وقتی کشورهای دیگر خرید نفت از ایران را شروع کنند شرکت‌های امریکایی نمی‌توانند از این موقعیت چشم پوشی کنند بنابراین فشار آنان بر سنا برای پذیرش توافق محسوس است.
از طرفی از نظر بسیاری کشورها توافق قطعی است به همین دلیل در روزهای گذشته مقامات و هیأت‌های تجاری بسیاری از کشورها به ایران آمده‌اند. دولت امریکا اکنون به جایی رسیده که چاره‌ای جز تسهیل اجرای توافق ندارد و برای اینکه سنای امریکا از رد توافق منصرف شود دولت این کشور روی به چنین تصمیماتی آورده است. تعامل با کشورهای دیگر و افزایش سرمایه گذاری در نفت و تولید و صادرات ایران را به جایگاه مهم خود در میان کشورهای تولید کننده نفت بر می‌گرداند و کشورهای منطقه نیز چاره‌ای جز پذیرش ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده‌های نفت و گاز جهان ندارند. امریکا و کشورهای اروپایی به جایگاه مهم ایران در منطقه و نقش ایران در بازار جهانی انرژی پی برده‌اند و نمی‌توانند از این جایگاه چشم بپوشند.
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۵۹۱