دستورالعمل ویژه برای فعالیت شرکت‌های خارجی در کشور تدوین شود

دستورالعمل ویژه برای فعالیت شرکت‌های خارجی در کشور تدوین شود
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه شرایط پس از تحریم نباید به سمتی برود که تولید کنندگان و کار آفرینان و سرمایه گذاران داخلی از بین بروند، گفت: باید دستورالعمل های اجرایی سرمایه گذاری خارجی در کشور تدوین شود.

سید محمد بیاتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه نباید عقد قرارداد با شرکت های خارجی به سمت و سویی برود که تولید کنندگان داخلی متضرر شوند، اظهارداشت: پس از لغو تحریم های بین المللی، بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذار خارجی به ایران خواهند آمد تا از بازار داخلی ما برای فروش محصولات خود بهره ببرند. در این شرایط باید در عقد قرارداد با این شرکت‌ها به نکات مهمی توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم درشرایط تحریم چه کسانی ما را تنها گذاشتند، افزود: در قراردادهایی که با شرکت های بین المللی در مسائل مختلف صنعتی و سرمایه گذاری منعقد می‌کنیم باید قوانین بین المللی رعایت شود. قرارداد‌ها نباید به گونه ای تنظیم شود که آنها تنها شریک سود ما باشند. بلکه با سرمایه گذارانی همکاری می‌کنیم که تا پایان کار در کنار ما باشند. اما مهم تر از همه ، شرایط پس از تحریم نباید به سمتی برود که تولید کنندگان و کار آفرینان و سرمایه گذاران داخلی از بین بروند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس  ادامه داد : در این زمینه اولویت با نیروی کارآفرین و سرمایه گذار داخلی است نه خارجی‌ها . ما براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید به فکر اجرایی کردن این سیاست ها و رونق تولید ملی باشیم و قرار نیست یک بازار صرفاً مصرف کننده و تولید کننده برای شرکت های خارجی باشیم.

بیاتیان در خصوص شرکت‌های سرمایه گذاری همچون سامسونگ که در هر زمینه فعالیت کرده و در دوران تحریم برادری خود را به کشور ثابت نکرده اند، گفت : نحوه فعالیت شرکت‌ ها و سرمایه گذاران باید مشخص باشد. به عنوان نمونه شرکت‌هایی مثل سامسونگ باید زمینه فعالیتشان مشخص شود که در تولید لوازم خانگی و صوتی تصویری کار می‌کنند یا سخت و ساز. 

وی با بیان اینکه نیازی نیست همه پروژه‌های ساخت و ساز به دست خارجی‌ها داده شود، گفت: در حال حاضر در حوزه ساخت و ساز بیش از دویست رسته شغلی ما تعطیل شده است که در چنین شرایطی  ظلم به حوزه اشتغال ، تولید و سرمایه گذاری داخلی است و مسئولان اجرایی باید به این مسئله توجه کنند.

نماینده مردم بیجار در مجلس در خصوص برخورد با این گونه مسائل اظهار داشت: مجلس به عنوان نهادی که بعد از قانون گذاری ها باید بر حسن اجرای قانون‌ نظارت کند ، طبیعتاً از ابزار های قانونی خود استفاده می کند تا حق ملت ایران تضعیف نکند.

وی تصریح کرد: در بخش سرمایه گذاری خارجی قانون،دستور العمل و بخشنامه های دولتی است و اگر خارج از این موارد کسی کار غیر قانونی انجام دهد، ‌مجلس طبیعاً اگر در حوزه وزارتخانه ها باشد از ابزارهای مختلفی از جمله  استیضاح ،‌ تذکر ،‌سوال یا تحقیق و تفحس کمال استفاده را خواهد کرد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: پس از لغو تحریم ها باید دستورالعمل های اجرایی سرمایه گذاری خارجی در حضور سرمایه گذاری داخلی تدوین شود به نحوی که اگر نیاز به قانون گذاری و دستور العمل باشد مجلس وارد عمل می شود و جز به جز مسئله را بررسی می کند و اجازه تعرض نمی دهد.

 

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۵۹۸