روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
تداوم سیگنال‌های منفی «مجامع»
روز دوشنبه، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک قیمت‌های سهام به کانال ٦٦ هزار واحدی بازگشت، در ادامه اما، بازگشایی نماد «وبملت» در ساعات پایانی معاملات اثر منفی ١٥٧ واحدی را بر شاخص کل داشت. به این ترتیب، دماسنج بازار سرمایه در مجموع با افت ٧٠ واحدی (معادل ١/ ٠ درصدی) در ٦٥ هزار و ٩٠٣ واحد متوقف شد. در این شرایط، بار دیگر در پی فصل مجامع نه چندان دلچسب شرکت‌هاي بورسی به خصوص گروه بانکی، واکنش منفی سهامداران را شاهد بودیم. در این میان، همچنان نمادهای بزرگی از گروه پالایشی و فلزات اساسی متوقف هستند، به این ترتیب، همچنان انتظار شوک‌های مقطعی در بازار وجود دارد. با این حال، عوامل بنیادی مانند نسبت قیمت به درآمد کل بازار(حدود ٥/ ٥ واحد) از قیمت سهام حمایت می‌کنند، با تخلیه شوک‌های مزبور انتظار شروع دوباره حرکت صعودی بورس وجود دارد.

بازار ارز
بازگشت آرامش به بازار ارز
روز دوشنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت ٣٣٤٠ تومان معامله شد. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، مسوولان اقتصادی کشور به کنترل‌های موجود در بازار ارز اشاره داشتند. با این وجود، تاکید به حرکت قیمتی در این بازار بر اساس تقاضاهای موجود نیز در گفته‌های آنها به چشم می‌خورد. در این شرایط، به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای، باعث شد تقاضاهای خفته‌ای که در ماه‌های پیش در حالت انتظاری بودند، بار دیگر به بازار وارد شوند. همچنین کمتر بودن نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به بازارهای کشورهای همسایه نیز تقاضای آربیتراژ را به دنبال داشت. با این حال، رشد قیمت دلار، افزایش عرضه را به دنبال داشته است، این موضوع به تعادل دلار در قیمت‌های فعلی اشاره دارد. همچنین کاهش فاصله قیمتی دلار بازار داخلی و خارجی کاهش تقاضای آربیتراژ را نیز به همراه داشته است.

بازار سکه
بازه محدود نوسانات قیمتی سکه
روز دوشنبه، هر سکه طرح جدید با رشد ٢ هزار تومانی به قیمت ٨٧٨ هزار تومان معامله شد. دهمین روز معاملاتی متوالی است که سکه در کانال ٨٧٠ هزار تومانی به سر می‌برد. در این میان، کف‌های روانی موجود برای قیمت سکه، مانع از افت قیمتی به پایین تر از ٨٧٠ هزار تومان شده است، از سوی دیگر حباب قیمت (بیشتر بودن ارزش ذاتی از قیمت بازار) مانع از رشد قیمت سکه می‌شود (مقدار حباب بیش از ١٠ هزار تومان است). در این شرایط، نوسانات شدید دلار دور از انتظار است. از سوی دیگر، اونس طلای جهانی پس از سه هفته در قیمت‌های بیش از ١١٠٠ دلاری قرار گرفته است. بر این اساس، انتظار رشد همگام سکه با اونس وجود دارد. با این حال، ممکن است حباب قیمتی سکه، بار دیگر مانع از رشد قیمتی سکه شود.

بازار طلای جهانی
شناسایی کف‌های قیمتی در اونس
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١١١٠ دلار معامله می‌شد. در این شرایط، شناسایی کف‌های قیمتی در این بازار افزایش تقاضا را به دنبال داشته است. این موضوع باعث شد در معاملات روز دوشنبه هر اونس طلا برای اولین بار در سه هفته گذشته به بالاتر از ١١٠٠ دلار نیز برسد. در ادامه کاهش ارزش یوآن رشد شاخص دلار را رقم زد. آمارها حاکی از کاهش بیش از ٨ درصدی صادرات چین نسبت به سال گذشته است. بانک مرکزی این کشور به دنبال بهبود شرایط کنونی ارزش پول خود را نسبت به سایر ارزها کاهش داده است (رشد شاخص دلار) که بر قیمت اونس فشار وارد کرد. از سوی دیگر، این موضوع تقاضای افراد محافظه کار در چین را نیز بالا برده است که در کنار افت مجدد شاخص دلار رشد قیمتی اونس را رقم زد.

بازار اوراق مسکن
نوسان محدود در کانال ٧٢ هزار تومانی
روز دوشنبه، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢)، با رشد اندک ٤/ ٠ درصدی مواجه شدند. به این ترتیب، برای دومین هفته متوالی نوسانات اندک قیمتی اوراق مزبور را در کانال ٧٢ هزار تومانی شاهد هستیم. رکود بازار مسکن، کاهش تقاضا در این اوراق را نیز به دنبال داشته است. در کنار این موضوع، بیشتر بودن وام‌های جدید بخشی از سرمایه متقاضیان مسکن را به خود جذب کرده است. از سوی دیگر، برخی دیگر از متقاضیان نیز استفاده از اوراق فعلی را به انتظار یکساله برای وام‌های جدید ترجیح داده‌اند. همچنین کمتر بودن سود وام تسهیلات مسکن در قیمت‌های فعلی نیز تقاضا برای «تسه»ها را نگه داشته است. در این شرایط، بانک مرکزی در حال بررسی افزایش وام اوراق تسهیلات از ٣٥میلیون تومان به ٥٠ میلیون تومان است. ارائه اوراق تسهیلات جدید برای این وام‌ها می‌تواند ثبات فعلی «تسه»ها را برهم زند.

بازار نفت
رشد‌های ناپایدار بازار نفت
دیروز، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٢/ ٤٤ دلار معامله می‌شد. دوشنبه قیمت نفت در بازار نیویورک به رکورد تازه ٣٥/ ٤٣ رسید که از سال ٢٠٠٩ بی سابقه است. اما روز سه شنبه نفت آمریکا رشد قیمتی را تجربه کرد. در این میان، کارشناسان آن را به رشد بی سابقه بازار سهام آمریکا در سه ماه گذشته نسبت می‌دهند. همچنین، افزایش تولیدات بنزین و نفت گاز، سیگنال مثبتی برای نفت محسوب می‌شوند. گرچه، واردات نفت چین در ماه جولای ٤درصد افزایش داشته است، اما اثر مثبت این موضوع با کاهش تراز تجاری چین تعدیل شده است. در این شرایط، موسسه پترولیوم آمریکا (API) پیش بینی کرده است، هفته گذشته موجودی نفت این کشور کاهش ٦/ ١ میلیون را داشته باشد. با این حال، تداوم مازاد عرضه و پیش بینی افزایش عرضه نفت ایران مانع رشد قیمتی در این بازار می‌شود.
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۵۵۴