توسعه بندر چابهار در دستور کار سفر این هفته ظریف به هند

توسعه بندر چابهار در دستور کار سفر این هفته ظریف به هند
در حالی که وزیر خارجه ایران جمعه این هفته به هند سفر می کند توسعه بندر چابهار یکی از موضوعاتی است که در این سفر بین مقامات دو کشور مورد بحث و مذاکره قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از تایمز هند،‌ شروع سفر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در روز جمعه این هفته به هند اولین سفر یک مقام ارشد ایرانی به این کشور پس از توافق هسته ای تهران با غرب می باشد که نقطه عطفی در روابط این دو کشور می باشد.
ظریف با نارندا وزیر امور خارجه هند دیدار خواهد داشت و با سوشما سواراج همتای خود گفت‌وگو  می کند و همچنین با گادکاری وزیر حمل و نقل هند نیز ملاقات کرده تا به تکمیل پروژه بندر چابهار که برای دسترسی هند به آسیای مرکزی اهمیت اساسی دارد سرعت ببخشد.
گادکاری در ماه مه سال جاری برای امضای تفاهم نامه توسعه این پروژه که انتظار می رود در ماه دسامبر سال آینده عملیاتی شود سفر کرده بود.
سفیر ایران در هند غلامرضا انصاری پیش‌تر گفته بود: «پتانسیل همکاری های بسیار زیادی میان ایران و هند وجود دارد. ایران به هند اجازه دسترسی به کریدور شمال-جنوب به آسیای مرکزی، افغانستان، روسیه، منطقه قفقاز و حتی ترکیه از طریق بنادر چابهار و بندرعباس را می دهد.
مودی اخیرا در حاشیه اجلاس شانگهای با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد که در آن دیدار دعوت روحانی برای دیدار از ایران دوباره احیا شد.
انصاری گفت:« ما امیدواریم که این موضوع به زودی تحقق بخشد و انگیزه لازم برای روابط دوجانبه برای یک همکاری استراتژیک را ایجاد کند.» وی افزود که مودی و حسن روحانی رئیس جمهور ایران نشستی مفید در یکی از شهرهای روسیه به نام یو اف ای در حاشیه های سازمان همکاری شانگهای (SCO) داشتند.
انصاری از هند برای تمام کمک هایی که به ایران در زمان تحریم ها کرده است، تشکر کرد و اعلام کرد که این تحریم ها در حال حاضر با توافق برنامه هسته ای تهران به پایان آن نزدیک است. وی افزود : « این توافق باعث همکاری های بیشتری میان دو کشور خواهد شد.»

وی افزود که  از 8 میلیارد دلار پول ایران در هند می توان برای راه اندازی پروژه های بزرگ توسعه در ایران استفاده کرد.

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۵۳۷