برون سپاری با هدف کاهش هزینه و اجرای سریعتر فرآیندها انجام می شود

برون سپاری با هدف کاهش هزینه و اجرای سریعتر فرآیندها انجام می شود
واگذاری قسمتی از فعالیت بخشهای مختلف سازمان به شرکتهایی که در مقایسه با نتیجه نهایی، با هزینه کمتری آن فعالیت را انجام دهند از جمله اهداف برون سپاری است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم، امروز چهارشنبه (٢١ مردادماه) در "همایش برون سپاری فعالیتهای شرکت ملی گاز ایران" گفت: به طور کلی برون سپاری یک استراتژی راهبردی در سازمان است و این فرآیند باعث می شود تا فعالیتها را بهتر، سریعتر و ارزان تر انجام دهیم.

هادی هاشم زاده فرهنگ افزود: برای برون سپاری یک الزامها و نیازمندیهایی وجود دارد و پیش از این که بحث برون سپاری را مطرح کنیم باید بتوانیم الزامهای فرآیندی را در سازمان پیاده سازی و نهادینه کنیم.

وی یادآور شد: اگر فرآیندهای سازمانی به درستی شناسایی و شاخص گذاری نشده باشند، رسیدن به فرآیند برون سپاری قطعا دور از دسترس است.

به گفته وی، به جز فرآیندگرایی، موضوع برنامه ریزی استراتژیک که مبتنی بر فرآیندهای سازمان بوده از جمله پیش نیازهای برون سپاری است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم با بیان این که دو پیش نیاز برای ورود به بحث برون سپاری داریم که نخست فرآیندگرایی در سازمان و دوم برنامه ریزی استراتژیک در سازمان است، تصریح کرد: اگر این دو فعالیت به درستی انجام شود در گام نخست برون سپاری قرار می گیریم.

فرهنگ تاکید کرد: ٥٠ شرکتهای پیشرو در دنیا که بحث برون سپاری را دنبال می کنند، پنج دلیل عمده برای این کار در نظر گرفته اند که ٧٧ درصد آنها برای مدیریت و کاهش هزینه، ٧٠ دریافت برای به دست آوردن تجربه، ٦١ درصد برای دریافت خدمات بهتر، ٥٩ درصد برای تمرکز روی قابلیتهای محوری و بخشی از آنها نیز برای دسترسی به فناوری بهتر برون سپاری را انجام می دهند.

وی ادامه داد: تمام این موارد باید در شاخصهای عملکردی سازمانهایی که می خواهند برون سپاری را آغاز کنند قابلیت اندازه گیری داشته باشند و در بحث کلان، ٣٥ درصد سازمانهای پیشرو معتقدند باید برون سپاری را به همین شکل ادامه داد، ٤٠ درصد معتقدند باید در این روند تجدید نظر انجام دهند و تعدادی کمی نیز معتقدند برون سپاری باید کاهش یابد.

فرهنگ با بیان این که برون سپاری در بین سازمانهای پیشرو یک استراتژی است که کماکان با قوت و شتاب ادامه می یابد، گفت: برون سپاری در همه موارد در کشورهای پیشرفته موفق نبوده و تاکنون تبدیل به پدیده بالغ نشده است و شرکتها در حال یادگیری هستند.

وی یادآور شد: هم اکنون در شرکت پالایش گاز فجرجم، ٢٣ پیمان سپاری مستمر با هزینه یکهزار میلیارد ریال انجام شده که این مقوله با برون سپاری تفاوت دارد.

به گفته وی، ٣٧ درصد این پیمانها حجمی، ٢٣ درصد پیمانها منابع انسانی و ٤٠ درصد نیز ترکیبی از جذب نیروی انسانی و حجمی هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم اعلام کرد: از اصلی ترین مزایای برون سپاری می توان به تمرکز روی قابلیت و فعالیتهای محوری، کاهش هزینه و افزایش کارایی، قابلیت پیوستگی و مدیریت ریسک، افزایش توانمندی منابع انسانی، کاهش هزینه بالادستی در سازمان، انعطاف در مدیریت منابع و مدیریت پول و کنترل عملیات اشاره کرد.

فرهنگ ادامه داد: کاهش کنترل مدیریتی، مشکلات کیفی، وابستگی اقتصادی و... نیز از جمله معایب برون سپاری است.

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۲
تعداد بازدید : ۶۱۶